Szukaj

Dostępność – siostra użyteczności

Czy wiesz, że nawet 25% Internautów może mieć problemy z dostępem do Twojej strony? Jeśli nie stać Cię na to, aby zlekceważyć potencjał tak wielkiej grupy odbiorczej, zaprzyjaźnij się z pojęciem dostępności stron (web accessibility).

25% – jak to?

Pewnie zastanawiasz się, jak to możliwe. Przecież inwestujesz w pozycjonowanie, kampanie AdWords, promujesz stronę w social media i dziesiątkach innych kanałów – nie trzeba więc zadać sobie zbyt wiele trudu, żeby znaleźć i poznać Twoją Wspaniałą Witrynę. Niestety, na tej z pozoru prostej drodze, wiele osób napotyka na przeszkody – i wcale nie są to tylko niepełnosprawni. W tej grupie znajdziesz bowiem osoby:

  • starsze,
  • niewidome i niedowidzące, a także mające problem z widzeniem barw (np. daltoniści)
  • niesłyszące,
  • niepełnosprawne ruchowo lub intelektualnie,
  • słabo wykształcone,

ale także (o czym często się zapomina):

  • używające przestarzałych sprzętów i technologii, mniej popularnych przeglądarek itd.,
  • korzystające z internetu przez telefon, smartfon, tablet itp.

Lista jest całkiem długa, prawda? Dodaj do niej jeszcze każdego, kto np. zaszalał na nartach i połamał sobie ręce, albo jest zwyczajnie przemęczony i oczy chwilowo odmawiają mu współpracy.
Jak widać, dobra strona powinna być dostępna dla wszystkich – w innym przypadku z marszu traci wielu potencjalnych Klientów. Jeśli nie trzeba Cię już dłużej przekonywać – przystępuj do działania!

Sposoby na dostępną stronę

Na początek sprawdź, co musisz poprawić. W Sieci znajdziesz wiele narzędzi, które szybko zdiagnozują Twoją stronę. Listę rekomendowanych przez konsorcjum W3C znajdziesz tutaj: http://www.w3.org/WAI/ER/tools/complete.

Sprawdź też, jak Twoja witryna wyświetla się na smartfonach – najprostszym narzędziem jest google’owski GoMoMeter, ale bez trudu znajdziesz też bardziej zaawansowane.
OK, wykonałeś już kilka testów i chciałbyś nie popełnić błędów przy wprowadzaniu poprawek. Z pomocą przychodzi konsorcjum W3C, które przygotowało drugą już wersję wytycznych oraz listę konkretnych wskazówek, jak im sprostać.

Dla niecierpliwych zamieszczamy krótkie podsumowanie:

  1. Zapewnij tekstową alternatywę dla wszystkich nietekstowych elementów strony.
  2. Zapewnij podpisy i inne alternatywy dla multimediów.
  3. Stwórz content, który może być prezentowany w różny sposób, bez utraty znaczenia.
  4. Ułatwiaj użytkownikom zobaczenie i usłyszenie Twojej treści.
  5. Zapewnij możliwość skorzystania ze wszystkich funkcjonalności poprzez klawiaturę.
  6. Daj użytkownikom wystarczająco dużo czasu na przeczytanie i skorzystanie z Twojego contentu.
  7. Nie używaj treści, który może powodować ataki choroby (np. intensywnie migające, flashowe elementy).
  8. Pomóż użytkownikom w nawigowaniu i odnajdywaniu treści.
  9. Spraw, aby tekst był łatwy do przeczytania i zrozumienia.
  10. Spraw, aby zawartość działała w przewidywalny, konwencjonalny sposób.
  11. Pomóż użytkownikom uniknąć błędów i naprawiać je w łatwy sposób.
  12. Zadbaj o maksymalną kompatybilność z aktualnymi i przyszłymi narzędziami i technologiami.

Gdzie jeszcze szukać informacji o accessibility?

Powiedzmy (napiszmy?) to jasno: dostępność stron to temat rzeka, który obejmuje zarówno aspekty techniczne, biznesowe, jak i prawne. Omówienie ich wszystkich w jednym poście graniczy z niemożliwością, dlatego ciekawym podpowiadamy, gdzie szukać dalszych informacji:

 

Życzymy ciekawej lektury! Koniecznie podzielcie się spostrzeżeniami w komentarzach!

Martyna Zastrożna

E-ntuzjastka marketingu internetowego i web usability. Z nieskrywaną fascynacją przygląda się też tabelkom i wykresom w ukochanym Google Analytics.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 0 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>