Szukaj

Filtry Google – co musisz o nich wiedzieć, by spać spokojnie?

Wokół kar nakładanych przez Google narosło sporo mitów. Czy są nakładane ręcznie, czy automatycznie? Za co? Ile trwają i czy można w jakikolwiek sposób proces ten przyśpieszyć? Czy panikować, czy nie? Gdzie szukać pomocy? Po raz kolejny uratujemy świat i krótko – acz treściwie – opiszemy co i jak.

Za co Google nakłada filtry i inne kary?

Za naruszenie Wytycznych Google dla Webmasterów. W zależności od rodzaju przewinienia kary mogą być różne. Nie zostaniemy zupełnie wyrzuceni z wyników wyszukiwania, jeśli „zaledwie” upychaliśmy na stronie słowa kluczowe. Z kolei cloaking, czyli przedstawianie różnych wersji stron użytkownikowi i robotom sieciowym może skończyć się już bardzo poważnymi konsekwencjami. Pamiętajmy jednak, że już spadek w wynikach wyszukiwania o 30 pozycji ma często tragiczne skutki i w bardzo drastyczny sposób obniża przychody sklepów internetowych i innych stron, dla których internet jest ważnym sposobem pozyskiwania klientów.

Czy Google nakłada kary ręcznie, czy automatycznie?

Zarówno ręcznie jak i automatycznie. Ręcznym nakładaniem filtrów zajmuje się Google Webspam Team. Informacje o nałożonej w ten sposób karze znajdziemy najczęściej w naszych Narzędziach dla Webmasterów. Filtry i kary w większości przypadków nakładane są jednak przez sam algorytm Google i to on decyduje później o ich zniesieniu.

Ile trwają filtry nakładane przez Google?

To zależy. Jeśli nasza strona została ukarana automatycznie, przez algorytm, konsekwencje będziemy ponosić tak długo, jak długo strona nie będzie zgodna z wytycznymi dla Webmasterów. Innymi słowy – roboty sieciowe muszą po raz kolejny pojawić się na naszej stronie i po analizie uznać, że wszystko jest już OK. Z kolei jeśli ukarano nas ręcznie, kara nałożona została na określony czas – najczęściej miesiąc. Oczywiście, jeśli w przeciągu tego czasu nic się nie zmieni, nie możemy liczyć na łaskę.

Jak pozbyć się kary filtra bana nałożonego przez Google?

Rada jest prosta – zmienić swoją stronę tak, by nie naruszała już zasad Google i zgłosić ją do ponownego rozpatrzenia. W przypadku kar nałożonych manualnie, jeśli wszystko jest OK, kara powinna zostać po jakimś czasie zniesiona. Podobnie jest z karą nałożoną prze algorytm, tyle, że w tym przypadku nie możemy przyspieszyć w żaden sposób pojawienia się robotów sieciowych na naszej stronie. Innymi słowy, po zoptymalizowaniu strony i upewnieniu się, że w żaden sposób nie narusza już zasad Google, musimy cierpliwie czekać. Prośba o ponowne rozpatrzenie nie przyspieszy tego procesu, z drugiej strony nie mamy pewności, czy filtr nie został nałożony manualnie, więc warto zrobić to niezależnie od wszystkiego.

Przecież nie brzmi to tak źle! Czemu więc bać się czarnego SEO?

Tak. Po pierwsze – jak wspomniałem wcześniej – nawet krótkotrwałe obniżenie rankingu może przynieść poważne konsekwencje. Po drugie, nie zawsze cofnięcie wszystkich nieetycznych działań jest takie proste, jak się wydaje. Forum Google pełne jest przypadków witryn, które zakupiły 2000 linków z różnych podejrzanych lokalizacji i nie może ich teraz usunąć (są to najczęściej zapomniane zaułki sieci, którymi nikt się już nie zajmuje). Tym samym filtr nie znika i sytuacja robi się naprawdę poważna.

Musimy również pamiętać o tym, że nawet jeśli kara nie została nałożona bezpośrednio na naszą witrynę, to wystarczy, że Google wyindeksuje strony, na których znalazły się nasze linki.  Wtedy czekają nas poważne spadki, które będą bardzo trudne do odrobienia.

Tradycyjnie, najwartościowsze linki w języku angielskim. Polecam!

Matt Cutts opowiada o karach nakładanych przez Google
Wywiad z Tiffany Oberoi (Google) na temat ponownego zgłaszania ukaranych stron
Jak poradzić sobie z karą Google’a – diagram i artykuł
Świetny artykuł na temat kar i innych możliwych przyczyn nagłych spadków w wynikach wyszukiwania

***

Blog roku 2012
Lubisz czytać nasze artykuły? Wyślij wiadomość o treści B00105 pod numer 7122 (koszt: 1,23 zł).

Jakub Szendzielorz

Specjalista ds. SEO, kognitywista, fan użytecznego designu. Uzależniony od kawy, czekolady i dobrej muzyki.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 0 2

6 komentarzy

  • wędzony

    Z tego co wyłapałem w rozmaitych artykułach na ten temat, to warto dodatkowo zdobyć trochę wartościowych linków.

    20.02.2012, g.21:10

  • katalog

    jedna z moich stron wpadła w filtr i już prawie rok nie chcę puścić mimo że teoretycznie wszystko zostało poprawione itd a coś gdzies jeszcze musi być nie tak

    27.06.2012, g.08:14

  • evoc

    a czy czasem kary nakładane manualnie przez SQT nie są komunikowane za pomocą informacji w narzędziach webmasterskich??

    26.07.2012, g.14:48

    • Jakub Szendzielorz

      Dokładnie tak – „Ręcznym nakładaniem filtrów zajmuje się Google Webspam Team. Informacje o nałożonej w ten sposób karze znajdziemy w naszych Narzędziach dla Webmasterów”.

      26.07.2012, g.14:56

  • Karol

    Ale chyba ręcznie to nakładają na jakieś ”duże” strony ?

    26.09.2012, g.18:15

  • Morzena

    Ale czy istnieje jakiś prosty sposób aby sprawdzić czy faktycznie mamy filtr ?

    17.01.2013, g.14:13

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>