Szukaj

Guru e-marketingu, czyli skąd czerpać wiedzę

Nieważne, czy dopiero zaczynasz przygodę z e-marketingiem, czy jesteś w branży od dłuższego czasu – zawsze warto uczyć się od najlepszych. Na dobry początek tygodnia proponuję więc zestawienie moich prywatnych „guru” i zachęcam do poszerzania listy!

Analityka

Usability

  • Jakob Nielsen – niekwestionowany guru web usability, założyciel Nielsen Norman Group, autor wielu „kanonicznych” już branżowych publikacji. Największą sławę przyniosło mu opracowanie 10 heurystyk użyteczności – zbioru uniwersalnych wskazówek dla projektantów interfejsów. Regularnie zamieszcza najnowsze wyniki badań i inne ciekawostki z dziedziny usability na stronie UseIt.com.
  • Steve Krug – gdybym miała wybrać 1 zdanie, które przekazuje całą wiedzę o użyteczności, z pewnością byłoby to 1. prawo Kruga: „Nie każ mi myśleć”. Jednocześnie jest to tytuł znakomitej książki, która jest idealnym wręcz przewodnikiem dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z usability. W drugiej swojej publikacji Steve podpowiada jak samodzielnie przeprowadzić podstawowe testy użyteczności. Warto raz po raz zajrzeć też na jego bloga.
  • Robert Hoekman Jr. – autor świetnej książki Magia interfesju i doskonały prelegent. Polecam publikacje Hoekmana nie tylko projektantom stron, ale również wszystkim marketingowcom, którzy chcą się dowiedzieć, jak wykorzystać wiedzę o ludzkich zachowaniach w efektywnym e-marketingu.

Społeczności i inbound marketing

  • Chris Brogan – współautor książki Zaufanie 2.0. – lektury obowiązkowej dla wszystkich, którzy wykorzystują social media w biznesie. Twórcą teorii (to chyba nie za duże słowo) agentów zaufania, która wg mnie rzuca zupełnie nowe światło na istotę marketingu szeptanego. Chris prowadzi też inspirującego bloga (polecam!) i jest zapraszany na liczne prelekcje (które akurat nie są jego najmocniejszą stroną).
  • Seth Godin – kolejny autor e-marketingowych bestsellerów (m.in.: Plemiona 2.0.) oraz popularyzator pojęcia permission marketingu. Gorąco polecam też jego bloga, pełnego bardzo inspirujących i nietuzinkowych przemyśleń. Szkoda tylko, że autor rzadko angażuje się w rozmowę z jego czytelnikami…
  • Mitch Joel – któż nie słyszał o jego słynnej książce Sześć pikseli oddalenia? Kto czytał, ten wie, że warto zainteresować się też innymi poczynaniami Mitcha. Zachęcam więc do wejścia na jego bloga.

SEO

  • Matt Cutts – tego pana większości nie trzeba przedstawiać. W jego stronę zwracają się oczy wszystkich SEO-wców po każdej aktualizacji algorytmu. Matt na bieżąco publikuje też filmy video, na których odpowiada na pytania dot. optymalizacji (i trzeba przyznać, że robi to w bardzo przyjazny i zrozumiały sposób). Potrafi nawet w niecałe 10 minut opowiedzieć o tym, jak działa Google :)
  • Kaspar Szymański – kolejna twarz Google’a. Jeden z najaktywniejszych znanych mi użytkowników Google + :) Dzielnie odpowiada na pytania pozycjonerów, choć nie zawsze ma dla nich dobre wieści…
  • Rand Fishkin – mój prywatny faworyt! Facet, który potrafi w przyjemny sposób wytłumaczyć nawet największe zawiłości SEO. CEO i jednocześnie najbardziej rozpoznawalna twarz w SEOmoz. Prowadzi doskonały videocykl Whiteboard Friday, który może być świetnym źródłem wiedzy i inspiracji zarówno dla początkujących, jak i znających branżę od podszewki. Polecam też śledzenie Randa na Twitterze - mało kto aż tak często zamieszcza wartościowe posty.

 Masz inne typy? Świetnie! Podziel się nimi w komentarzu!

Martyna Zastrożna

E-ntuzjastka marketingu internetowego i web usability. Z nieskrywaną fascynacją przygląda się też tabelkom i wykresom w ukochanym Google Analytics.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 0 0

4 komentarze

  • Paweł Rabinek

    Dzięki za ciekawą listę, nie wszystkie nazwiska znałem. Warto dodać te osoby do śledzenia na Twitterze.

    11.06.2012, g.21:47

  • Mariusz

    Cudze chwalicie, swego nie znacie… Brakuje mi polskich pozycji, a na pewno są na rynku – bardzo dobre:)

    12.06.2012, g.07:48

    • Martyna Zastrożna

      Jasne, polskich ekspertów też nie brakuje :) Może wkrótce pokuszę się o „lokalne” zestawienie. Pozdrawiam!

      12.06.2012, g.08:05

  • Tyru

    Hmmm, szczerze mówiąc to mam poważne wątpliwości z tymi polskimi. Jak w niektórych działach, typu Social Media, mamy dobrych, piszących specjalistów, tak piszącego SEO nie znam ani jednego.

    Z wyjątkiem waszego bloga nie widziałem niczego polskiego co by się nadawało do czytania.

    12.06.2012, g.14:46

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>