Szukaj

Jak stworzyć skuteczny marketing strony internetowej

Jeśli chcesz stworzyć nową, skuteczną stronę internetową lub planujesz odświeżyć zawartość swojej dotychczasowej, wysłużonej witryny – to ten poradnik jest dla Ciebie. Szczególnie wtedy kiedy zastanawiasz się po raz dwudziesty co jest ważniejsze dla klienta – referencje, informacja o innowacyjności Twojej oferty, a może informacja o najczęściej sprzedawanych produktach…

Nowa strona – ile ust, tyle opinii…

Proces kreacji nowej strony internetowej bywa wyczerpujący. Przede wszystkim dlatego, że na etapie burzy mózgów pojawia się tyle opinii ile osób uczestniczy w spotkaniu. Każda zaangażowana osoba ma własne zdanie dotyczącą tego, jakie oczekiwania będą mieli od nowego serwisu internetowego wchodzący na nie użytkownicy – klienci.

Steve Krug – znana postać świata użyteczności stron internetowych – w swojej książce „Nie każ mi myśleć” (ang. Don’t make me think), przedstawia różnicę opinii w procesie tworzenia strony internetowej w postaci krótkiego, acz treściwego komiksu.

Poniżej pragnę przedstawić 4 najczęściej spotykane podejścia, z którym mamy do czynienia. Zobacz, jakie to podejścia i zastanów się ile razy spotkałeś się już z podobnymi opiniami podczas tworzenia strony internetowej?

Adam z Marketingu

„Wybierając ostatnio aparat fotograficzny dla naszej firmy zdecydowałem się wybrać aparat na stronie, na której:

  • marka jest mocno promowana,
  • eksponują najnowsze technologie i rozwiązania,
  • posiadają certyfikat best in technology.

Nasi klienci też tak myślą i dlatego na stronie powinniśmy eksponować nasze certyfikaty, innowacje, rewolucyjność rozwiązań, i w ogóle to, że jesteśmy NAJ!”

Rysiu z Analitycznego

„Wybierając ostatnio odtwarzacz Blue-Ray do mojego domu zdecydowałem się wybrać, odtwarzacz na tej stronie, która:

  • dała mi możliwość sprawdzenia wszystkich najważniejszych parametrów każdego produktu,
  • dała mi możliwość szybkiego porównania parametrów dla różnych modeli Blue-Ray,
  • zawierała odnośniki do testów przeprowadzonych przez niezależnych ekspertów,
  • pokazywała opinie klientów dot. poszczególnych odtwarzaczy.

Nasi klienci też tak myślą i dlatego na stronie powinniśmy eksponować jak najwięcej danych, tabel, opinii, faktów, które będą jasno wskazywać na to, że fakty i liczby przemawiają za naszymi produktami i usługami.”

Pan Prezes

„Wybierając ostatnio pakiet hostingowy dla naszej firmy zdecydowałem się wybrać pakiet na tej stronie, która-

  • pozwoliła mi samemu skonfigurować pakiet z dowolnych elementów, gotowe pakiety są dla frajerów…

Nasi klienci powinni mieć możliwość wyboru dokładnie tego, czego chcą. W dzisiejszych czasach trzeba się dopasowywać do klienta.”

Ola z Administracji

„Wybierając ostatnio ofertę ubezpieczenia naszej floty samochodowej zdecydowałam się wybrać tę ofertę, która:

  • wspominała, że skorzystało z niej już setki tysięcy polskich przedsiębiorców,
  • była najczęstszym wyborem konsumenta w minionym roku,
  • sadzi 1 drzewo za każde ubezpieczone u nich auto.

Nasi klienci nie mają czasu na wyrabianie własnej opinii, chcą wybrać szybko z najchętniej wybieranych, gotowych rozwiązań, a przy okazji zrobić coś dobrego dla świata. Tak działa konsument XXI wieku.”

Jak widać każda z w/w opinii wydaje się sensowna, jednocześnie każda z nich charakteryzuje się odmiennym punktem widzenia. Ja sam uczestniczyłem niejednokrotnie w podobnych rozmowach, gdzie uczestnicy zastanawiali się jak ma wyglądać ich nowa strona i przekonywali dlaczego teraz będzie 100 razy lepsza od poprzedniej.W rzeczywistości, którą ja znam, już sam sposób myślenia o swojej nowej stronie przez pryzmat potrzeb klienta jest chwalebny i zasługuje na pochwałę. Zakładając jednak, że etap ten już za Wami pozostaje jeszcze zdecydowanie się, czyjego zdania posłuchać.

A jak jest najczęściej? Z moich obserwacji wynika, że najczęściej wygrywa zdanie Prezesa – lub jak kto woli – osoby dominującej.

Aby nie wpaść w pułapkę jednolitego sposobu myślenia proponuję zapoznać się z 4 typami uproszczonych typologii psychiki ludzkiej :)

Poznaj 4 zwierzaki – czyli charakterystyka 4 odmiennych typów klienta

Od bardzo dawna człowiek fascynował się swoją psychologią i chciał ją zgłębiać. Zaczynając od Hipokratesa, poprzez Galena, Kretschmera, Carla Gustawa Junga itd. Dziś chciałbym Was zapoznać z 4 uproszczonymi typologiami psychologii zachowań człowieka – zaprezentowanymi na 4 zwierzakach. Poznajcie ich cechy:

Paw

Paw

Paw to typ człowieka, który:

  • lubi być podziwiany,
  • chce być traktowany wyjątkowo,
  • chce dobrze wypaść na tle innych,
  • zawsze musi być i mieć pierwszy,
  • jest wesoły i towarzyski.
Sowa

Sowa

Sowa to typ człowieka, który:

  • jest skupiony na informacjach i wiedzy,
  • dokonuje porównań, analiz,
  • podejmuje decyzje w oparciu o dostępne fakty.
Lew

Lew

Lew to typ człowieka, który:

  • jest dominujący,
  • zawsze wie najlepiej,
  • to on decyduje,
  • bardzo poważnie traktuje pomyłkę czy brak wiedzy.
Owca

Owca

Owca to typ człowieka, który:

  • myśli nie tylko o sobie, ale o innych,
  • jest nastawiony emocjonalnie, współczująco, wyrozumiale,
  • chce za wszelką cenę utrzymać dobrą atmosferę.

Oczywiście nie jest tak, że każdego człowieka da się zaszufladkować w jednej tylko typologii. Niemniej jednak u większości z nas jest typologia dominująca i mniej eksponowane cechy pozostałych.

Projektując strukturę i merytorykę strony internetowej, ważne jest, aby uwzględnić w niej elementy istotne dla wszystkich w/w typologii. Dzięki temu mamy pewność, że każdy „zwierzak” znajdzie u nas to czego szukał. A to zwiększa znacząco prawdopodobieństwo dokonania przez niego zakupu.

Pokarm dla naszych zwierzaków – czyli ważne elementy w przekazie marketingowym

Paw

Jaki przekaz dla Pawia?

  • podkreślaj wszystkie błyskotki swojej oferty – 100% lansu,
  • podkreślaj wyjątkowość swojej oferty,
  • przedstaw wizję, że po wyborze Waszego produktu/usługi inni na pewno go zauważą i docenią.
Sowa

Jaki przekaz dla Sowy?

  • przedstawiaj fakty i dane,
  • daj możliwość porównań i narzędzia do tego (wykresy, tabele, liczby)
  • przedstawiaj twarde dane, konkrety, opinie ekspertów.
Lew

Jaki przekaz dla Lwa?

  • podkreślaj jak najwięcej możliwości jego wpływu na ostateczny charakter oferty,
  • nie narzucaj rozwiązań – daj mu zdecydować,
  • podkreślaj, że zdanie klienta jest dla Ciebie najważniejsze.
Owca

Jaki przekaz dla Owcy?

  • pokazuj, że wybierając Twój produkt/usługę sprawi radość nie tylko sobie, ale też innym,
  • stosuj zasadę „społecznego dowodu słuszności” w swojej ofercie („Już 1 mln. osób wybrało, tę ofertę”, referencje. itp.)

Dbaj o kolejność przekazu

Ważnym jest, aby wziąć pod uwagę fakt, że Lew i Paw są najbardziej niecierpliwi. Dlatego też elementy przekazu dla tych dwóch typów powinny być wyeksponowane na początku strony. Dalej umieszczamy przekaz dla Owcy, a na końcu dla Sowy, która i tak wszystko przeczyta.

Jak to wygląda w praktyce?

Obejrzyj film promujący zalety iPhone’a 5 i spróbuj zgadnąć::

  1. Które „zwierzę” jest główną grupą odbiorczą tego telefonu?
  2. Które elementy tego filmu są przeznaczone dla Pawia, Owcy, Lwa, Sowy?

Chętnie zapoznam się z Waszymi opiniami.

Grzegorz Kordeczka

Zgłębiam zagadnienia psychologii zachowań konsumenckich w internecie. Prywatnie: Fan wycieczek rowerowych, windsurfingu oraz kryminału na dobranoc :)

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 13 0

5 komentarzy

  • rwtryb

    więc tak właściwie pozostaje pytanie skąd brać danych klientów :)

    14.12.2012, g.22:51

  • 123st

    główną grupą odbiorczą wydaje mi się byc sowa. pierwszy koles ktory sie wypowiada daje raczej ogólną informacje o telefonie byc moze z podkresleniem lwa bo daje ogólniki nowosci to co jest poprawione sam niewiem:P drugi trafiłby najbardziej do sowy mówi wiecej od strony technicznej dla lubiacych wiedziec co siedzi głębiej. trzecia czesc kierowana do pawia pokazuje co telefonik potrafi jaki jest cudowny i niezastąpiony. ostatnia czesc jakby znowu sowa szczegoły nad którymi wiekszosc pewnie sie nie zastanawia. ogólnie wydaje mi sie ostatecznie ze film skupiony jest na sowie i pawiu pokazuje ze telefon jest idealny pod kazdym wzgledem wiec jest to swietny sprzet a przy okazji jest szpan. lew itak woli sam wybrac a podane na wstepie konkrety go do tego przekonają owca itak wezmie to co wiekszosc a coraz wiecej ludzi wybiera iphona

    16.07.2013, g.19:23

  • Emil

    Ciekawe z tymi zwierzętami. Nie wiedziałem, ze w taki sposób można przedstawić skuteczność działań, handlowych. Zastosuję te wskazówki i wkrótce się pochwalę (mam nadzieję, że skutecznie :) ) . Jestem, na to wygląda, Owca :) Pozdrawiam Autora

    19.08.2013, g.02:18

  • Anna

    Zdecydowanie najpierw paw – unikalność, wyjątkowość produktu i lew – podkreślenie przystosowywania produktu dla odbiorcy. Dalej sowa – konkretne zalety, a reszta to głównie paw. Myślę, że dla owcy pozostają obrazy – nagrywanie gry w kosza itp.

    08.11.2013, g.14:56

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>