Szukaj

T jak Treść

Zapraszam do kolejnego artykułu z serii „jakość”. Tym razem dotyczy on treści strony, która obok technologii jej wykonania odgrywa kluczową rolę w pozycjonowaniu.

Z racji tego, że temat zapewne dla wielu z Was jest nie obcy, dla wielu ma nie mniejsze znaczenie niż dla mnie i nie jeden raz był już maglowany, aby nie tworzyć nudnego poradnika, postanowiłam przekopać go przez cały alfabet wskazówek.

Przyjemnej lektury :-)

A jak Akapit

Dobrze, jeśli najważniejsza treść mieści się w ramach jednego ekranu  bez konieczności scrollowania tekstu. Dlatego też warto dostosować szerokość akapitu tak, aby tekst był przejrzysty i odpowiednio skupiony.

B jak Błędy

Literówki, błędy ortograficzne i gramatyczne są źle postrzegane nie tylko przez użytkowników, ale także przez roboty wyszukiwarek. Przyglądajmy się naszej stronie i usuwajmy je na bieżąco.

C jak Czcionka

Czarna czcionka na białym tle to standard, do jakiego przyzwyczajone jest nasze oko. Nie ma sensu na siłę tego zmieniać. Inną kwestią jest rodzaj i wielkość. Powinny być optymalne zarówno dla osób młodszych, jak i starszych. Umieszczanie różnego rodzaju czcionek na jednej stronie bądź poszczególnych podstronach jest nie tylko nieestetyczne, nieeleganckie, ale też sprawia wrażenie braku profesjonalizmu. To samo dotyczy kolorystyki czcionek. Nie róbmy jarmarku z naszej strony.

D jak Duplicate content

Ważne, aby tekst był unikalny. Nie powinien powtarzać się zarówno w obrębie naszej, jak i innych stron w wyszukiwarce. „Oryginalny, jeden i niepowtarzalny” tekst zwiększa szanse dla strony na szybsze przedostanie się na najwyższe miejsca wyszukiwarki. Warto się wyróżniać spośród całej masy konkurencji unikalnymi opisami produktów, usług, informacjami, które zainteresują klienta i pozwolą znaleźć to, czego szuka.  Jeśli jesteśmy dystrybutorem, nie kopiujmy opisów ze strony producenta. W końcu chcemy, aby to z nami klient podjął współpracę.

E jak Efekty specjalne

A dokładniej obrazki, animacje, filmy i wszystko to, co z tekstem nie jest związane. Wszystkie te „ozdobniki” są ważne, gdyż urozmaicają stronę, pomagają w zrozumieniu jej przesłania oraz przedstawiają produkty, które wystawiamy na sprzedaż.

Jest kilka podstawowych zasad dotyczących grafiki:

  • jeśli zależy nam na wysokich parametrach strony, wysokiej użyteczności – umieszczajmy na górze strony tekst, a na dole obrazki (nie na odwrót);
  • uważajmy na wszelkie „pikselozy” – klient nam tego nie wybaczy;
  • zamieszczajmy słowa kluczowe w linkach do obrazków i zdjęć produktów;
  • jeśli prowadzimy sklep internetowy – dobrze, jeśli zdjęcie produktu można powiększyć i obejrzeć z różnych perspektyw.

F jak Formularz

Formularz może nie powinien być przedmiotem rozważań związanych z treścią, nie chciałam jednak pominąć tego jakże ważnego elementu strony. Jeśli na stronie jest formularz kontaktowy, dobrze aby był maksymalnie intuicyjny. Oznaczajmy wszystkie pola, które są niezbędne do wypełnienia, a w momencie, gdy użytkownik opuści któreś z nich, podpowiedzmy mu, jaki popełnił błąd czy też co ominął. Korzystnym rozwiązaniem jest też opcja umożliwiająca przesłanie wiadomości na serwer poczty użytkownika. Generalnie warto z góry informować do czego służy formularz i co jest wymagane, aby został uzupełniony prawidłowo. Ponadto użytkownik będzie nam wdzięczny, jeśli po wypełnieniu formularza poinformujemy go, w jakim czasie odpowiemy na zapytanie.

G jak Google

Czyli najbardziej popularna wyszukiwarka w Polsce i na świecie. Czy nam się to podoba, czy nie musimy śledzić jej trendy i dostosowywać się do jej zasad. Można powiedzieć, że Google lubi w stronach internetowych to, co użytkownik i to samo go w nich irytuje. Widzi, kiedy chcemy sztucznie napełniać stronę słowami kluczowymi, kiedy piszemy nie na temat i nie lubi, gdy próbujemy kogoś naśladować.

H jak HTML

Im wyższy stosunek treści strony do jej kodu, tym lepiej roboty Google postrzegają naszą witrynę. Dlatego, poza zapewnieniem optymalnej ilości tekstu na stronie, powstrzymajmy się przed umieszczaniem w kodzie wszelkich niepotrzebnych znaczników, a wszelkie informacje związane z wyglądem strony zawierajmy w arkuszach css.

I jak Informacje

Klient nie powinien się zastanawiać, „co autor miał na myśli?” Napiszmy więc na stronie głównej, czy też w zakładce „o nas” (byle nie na obu na raz) kim jesteśmy, czym się zajmujemy, jakie są nasze atuty i dlaczego warto z nami współpracować. Opisujmy nasze produkty czy usługi w sposób jasny i zrozumiały, oferując dodatkowo kontakt (formularz, czat, telefon). Im więcej informacji, tym większe zaufanie wzbudzamy wśród potencjalnych klientów.

J jak jaskrawe kolory

Patrz litera C ostatnie zdanie. Ponadto miejmy na uwadze osoby, które mają problemy z rozróżnianiem kolorów.

K jak kategorie

Podział na kategorie jest bardzo ważny z kilku przyczyn:

  • zwiększa użyteczność strony;
  • poprawia jej wygląd;
  • pomaga na wyróżnienie i powielenie słów kluczowych.

Generalnie, jeśli chcemy, aby Internauci chętnie i sprawnie korzystali z naszej strony, ułatwmy im to poprzez podzielenie i wyróżnienie najważniejszych grup produktów czy usług.

L jak Linki

Przyciągają uwagę i umożliwiają szybkie dotarcie, np. do postów czy artykułów. Te najważniejsze umieśćmy już na stronie głównej, gdyż nie tylko wskażą użytkownikom interesujące podstrony, ale także podniosą ich wartość „w oczach” robotów sieciowych.

M jak muzyka

Jeśli chcemy, aby po wejściu na naszą stronę grała jakaś melodia, dajmy użytkownikowi możliwość jej wyłączenia. Nawet najpiękniejszy utwór może stać się nieznośny i kłopotliwy, gdy ktoś się tego nie spodziewa. I ma na przykład na uszach słuchawki nastawione na maksymalną głośność. Nie jest to kwestia związana z samym tekstem, ale na pewno jest jego uzupełnieniem i razem tworzą „klimat strony”.

N jak never ending story

Starajmy się unikać skrajności. Nie tylko brak tekstu jest niekorzystny. W drugą stronę też można przesadzić. Unikajmy wrzucania całej oferty na jedną stronę. Nie wygląda to dobrze i jest męczące, bo wymaga przewijania tekstu. Generalnie strona nie powinna przypominać rolki papieru…

O jak opis

Ważne, aby był przejrzysty i odpowiedniej długości. Zachęcam do szczegółowego opisywania warunków współpracy, dostawy czy też rozpatrywania reklamacji. To bardzo ważne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych oraz tam, gdzie konieczne jest logowanie i rejestracja. Klient czuje się bezpiecznie, a my wiemy na jakiej podstawie weryfikować jakość naszych usług.

P jak pogrubiony tekst

Ważne fragmenty czy też słowa warto wyróżnić poprzez np. pogrubienie.  Dzięki temu łatwo jest przeskanować tekst i szybko stwierdzić, czy znajdziemy w nim interesujące informacje.

R jak roboty wyszukiwarek

Czyli „pajączki”, które biegają po stronach internetowych w poszukiwaniu ciekawych i wartościowych treści. Odpowiadają za indeksowanie podstron i nadawanie im wagi. Wysoką jakością tekstu starajmy się przyciągać ich uwagę i tym samym pomagać naszej stronie wznosić się na szczyt wyszukiwarki.

S jak słowa kluczowe

Czyli to, nad czym głowią się zarówno właściciele sklepów internetowych, przedsiębiorcy jak i specjaliści SEO. Jest to temat na osobny artykuł, jednak z uporem maniaka będę podkreślać, że słowa kluczowe (na które chcemy pozycjonować stronę) muszą znajdować się w treści strony. Najlepiej w treści, tytule strony, nagłówkach, anchorach, opisach obrazków, tytułach linków i nazwie domeny. W różnych odmianach.

Porady dotyczące doboru słów kluczowych znajdziecie w artykule Grzegorza.

T jak title

Tytuł strony, tytuły linków. Dobre miejsce do zamieszczania słów kluczowych. Nie warto lekceważyć tego pola. Tekst zawarty w tytule powinien być zwięzły i jasno wskazujący na zawartość strony. Najlepiej, jeśli będzie się składał z maksymalnie 60 znaków. Ma on znaczenie w pozycjonowaniu strony, a przede wszystkim jego początek, dlatego też powinien być przemyślany pod kątem słów kluczowych.

U jak ukryty tekst

Nie chcesz, żeby Twoja strona wyleciała z indeksu? Nie próbuj ukrywać tekstu. Tekst w kolorze tła, pisany bardzo małą czcionką nie przyniesie nam nic dobrego, a jeśli tak, to na krótko.

W jak współwystępowanie

Dobrze, jeśli  linki na stronie znajdują się otoczeniu wartościowej treści i słów kluczowych, gdyż dzięki temu nabierają na wartości. Można powiedzieć, że dobrze na siebie wpływają :)

Y jak Yesterday

Postęp technologiczny, trendy marketingowe zmieniają się w bardzo szybkim tempie. Nie patrzmy więc wstecz i nie starajmy się działać w oparciu o tezę: „rok temu takie rozwiązanie przynosiło mi sukces, to po co będę to zmieniać”. Najprostszym sposobem na to, żeby być na czasie, nie pozostawać w tyle, a wręcz być krok przed konkurencją jest jej… śledzenie. Przeglądajmy strony konkurencji, sprawdzajmy jakie strony są w top 10, jakie firmy odnoszą sukces w przestrzeni internetowej. Od specjalistów wymagajmy profesjonalnego doradztwa, inwestujmy w nasz biznes.

Z jak zostań naszym klientem

Czyli to, do czego dąży każdy przedsiębiorca. Z tego, jak ogromna jest konkurencja w przestrzeni internetowej wie każdy, kto się w niej porusza. Bądźmy otwarci na nowe rozwiązania i ludzi. Nie twórzmy strony, której sami nie chcielibyśmy przeglądać.

Tym ostatnim zdaniem chciałabym podsumować cały artykuł i zachęcić wszystkich do dyskusji.

Justyna Antkowiak

Specjalista ds. Jakości Usług w agencji marketingu internetowego WebDoctor. Na co dzień stanowię wsparcie i służę radą w zakresie doradztwa najlepszych rozwiązań e-marketingowych. Wolny czas najchętniej spędzam w gronie znajomych przy muzyce i dobrym jedzeniu.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 7 0

1 komentarz

  • Grzegorz Kordeczka

    No pięknie!
    Myślę, że można to śmiało uznać za kompendium wytycznych treści na stronie pod kątem SEO i nie tylko :)

    06.12.2012, g.07:55

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>