Szukaj

Metoda Trinity, czyli kompleksowa analityka internetowa

Napisałam już wiele postów o tym, ile ciekawych danych można pozyskać dzięki Google Analytics. Jednak żeby podejmować racjonalne decyzje, warto mieć więcej informacji o swoich użytkownikach. Dziś proponuję pójście o krok naprzód i przygotowanie kompleksowego planu analityki internetowej.

Zgodnie z opracowaną już w 2006 roku metodą Trinity (sprawdź: http://www.kaushik.net/avinash/trinity-a-mindset-strategic-approach/), naprawdę wartościowe wyniki daje poszukiwanie w analityce odpowiedzi na 3 pytania: „co?”, „jakie to ma konsekwencje?” i „dlaczego?”. Niby sprawa jest prosta, ale spójrzmy prawdzie w oczy: czy na co dzień nie ograniczamy się tylko do pierwszego pytania?

„Co?”, czyli analiza zachowań

W tej części GA sprawdzi się wyśmienicie. Dzięki niemu możemy dość szybko przekonać się, jak użytkownicy korzystają z naszej strony, w jaki sposób na nią trafiają i jak wyglądają jej podstawowe statystyki. Dzięki temu jesteśmy w stanie w przybliżeniu wywnioskować intencje odwiedzających. Pamiętajmy jednak, że analiza nawet prostych danych wymaga odpowiedniego podejścia, bo o błędy w tej materii nietrudno (więcej w poście na ten temat).

„I co z tego?”, czyli analiza konsekwencji

Wiemy już, co dzieje się na naszej stronie. Czas zadać pytanie: na ile jest to zbieżne z naszymi celami? Mówiąc wprost:

  • Czy użytkownicy kupują na naszej stronie?
  • Czy wypełniają formularze i zapytania ofertowe?
  • Czy rejestrują się w naszych bazach e-mailingowych?

Musimy więc przyjrzeć się realizacji naszych KPI (key performance indicators) i zwrotowi z inwestycji. Jeśli sprawy nie zmierzają w dobrym kierunku, warto pogłębić analizę i zastanowić się nad zmianą strategii, która pomoże nam podnieść konwersyjność strony.

„Dlaczego”, czyli analiza doświadczenia

Na koniec czas spojrzeć poza Google Analytics i oddać głos naszym użytkownikom. To dla nich tworzymy witrynę (Tak! Naprawdę nie dla naszego szefa!) i to ich zdanie liczy się najbardziej. Warto zapytać ich o problemy, wątpliwości, a nawet konkretne wskazówki dot. zmian na stronie. Zapewniam, że odpowiedzi często mogą okazać się zaskakujące, a badania wcale nie muszą być drogie. W sieci bez problemu znajdziemy narzędzia, które pomogą w tanim (lub nawet bezpłatnym) przeprowadzeniu testów online.

Oto kilka propozycji:

Więcej informacji o metodzie Trinity znajdziesz w książkach Avinasha Kaushika: Godzina dziennie z Web Analytics i Web Analytics 2.0.

Martyna Zastrożna

E-ntuzjastka marketingu internetowego i web usability. Z nieskrywaną fascynacją przygląda się też tabelkom i wykresom w ukochanym Google Analytics.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 1 0

3 komentarze

  • Wdn

    interesujący artykuł

    17.09.2012, g.10:21

  • Andrzej

    W odpowiedzi na pytanie „dlaczego?” nieocenioną pomocą mogą okazać się portale społecznościowe. „Ankiety” na Facebooku, grupy na LinkedIn, odpowiednio dobrana dyskusja za pomocą hashtagów na Twitterze mogą dostarczyć ogromną ilość cennych odpowiedzi. :)

    21.09.2012, g.11:43

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>