Szukaj

Pozycjonowanie bloga w Google i innych wyszukiwarkach

Artykuł ten dotyczy przede wszystkim blogów opartych o silnik WordPress, jednakże posiadacze innych blogów także znajdą przydatne porady.

Fakty

  1. Istnieje 55 milionów blogów – jeśli się nie wyróżnisz to nie będziesz miał szans
  2. Pierwsze sekundy zapoznawania się internauty z blogiem są najważniejsze
  3. Główny ruch powinien pochodzić z podstron z artykułami i postami, a nie ze strony głównej
  4. Wyszukiwarki podczas ustalania miejsc w rankingu dla Twojego bloga opierają się przede wszystkim na jakości i ilości linków kierujących do niego z innych stron
  5. Najlepszym sposobem na zdobycie linków jest pozyskanie ich od innych blogowiczów lub autorów stron naturalnie rekomendujących Twoje artykuły

Krok 1: Optymalizacja bloga

Przeważnie szablony do WordPressa są dobrze zaprojektowane i zoptymalizowane, jednakże jest kilka rzeczy, które naprawdę warto ulepszyć dla lepszej optymalizacji w wyszukiwarkach.

Optymalizacja adresów podstron

Uruchomienie schematu wyświetlania odnośników jest proste i pewnie już to zrobiliście (Opcje –> Odnośniki) w panelu administratora. Ale, który ze schematów jest najlepszy? Schemat: /%postname%/ – to słuszny wybór. Jest to najlepszy wybór, ponieważ adresy URL do Twoich artykułów nigdy nie powinny ulec zmianie. Jeśli wybierzesz ten schemat to nieważne, czy przypiszesz posta do nowej kategorii, albo zmienisz datę publikacji – URL pozostanie taki sam. A jeśli zdarzy Ci się mieć dwa posty z takimi samymi tytułami to nic złego się nie stanie – WordPress automatycznie doda znak „-2″ do powtórzonego tytułu.

Używaliście do tej pory innego formatu wyświetlania adresów podstron? Trudno, jeśli Wasz blog nie jest całkowicie nowy to nie powinniście już tego zmieniać. Taka zmiana nie jest wówczas wskazana – będziecie to mogli zmienić zakładając innego bloga.

Radzenie sobie z różnymi adresami URL

Każdy WordPress ma wadę polegającą na wyświetlaniu 4 różnych adresów URL do tego samego posta. Należy to poprawić aby uniknąć rozproszenia. Czy wiesz, że to są 4 różne adresy do tego samego posta:

http://www.mojblog.com/moj-blog-post

http://www.mojblog.com/moj-blog-post/

http://mojblog.com/moj-blog-post

http://mojblog.com/moj-blog-post/


Google uważa to za 4 różne adresy URL i 4 różne adresy stron, kiedy tak naprawdę jest to tylko jedna. Jeden z nich będzie wyżej w wynikach wyszukiwania niż pozostałe. Problem ten został nazwany: canonicalization problem () i został opisany na blogu inżyniera Google Matt Cutts.

Oto rozwiązanie zamiany wszystkich 4 różnych adresów na jeden i przelanie mocy serwisu do niego.

Dodajcie poniższy fragment kodu do pliku .htaccess przed kodem wygenerowanym przez WordPressa.

Options +Indexes
Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^myblog.com
RewriteRule ^(.*)$ http://www.myblog.com/$1 [R=permanent,L]


RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_URI} !(.*)/$
RewriteRule ^(.*)$ http://www.myblog.com/$1/ [L,R=301]

Dzięki temu wszystkie adresy podstron będą miały taką postać:

http://www.mojblog.com/moj-blog-post/

Rozwiązanie to nie działa dla blogów w wersji bez www. Jeśli macie blog w wersji bez www to daj znać w komentarzu.

Tytuł <title></title>

Tag tytułu jest najważniejszym tagiem dla pozycjonowania strony www.

Poniżej zamieszczam kilka różnych wersji, które zalecam stosować między znacznikami <title></title>, które znajdziecie w katalogu wp-contet –> themes –> nazwaWaszegoszablonu –> header.php.

Optymalne rozwiązanie:

<?php if(is_home()) { echo 'Your blogs name | Few important words'; } else { wp_title('') ;} ?>

lub dla promowanie marki:

<?php if(is_home()) { echo 'Your blogs name | Few important words'; } else { Your blogs name: wp_title('') ;} ?>

Pierwszy przykład wpisuje w tytule strony głównej nazwę bloga, a na podstronach tytuł posta, a drugi przykład wpisuje również nazwę bloga w tytule strony głównej, oraz nazwę Waszego bloga i po dwukropku tytuł posta.

Nagłówki

Nagłówki są zdefiniowane w HTML poprzez <H1> (największy) aż do <H6> (najmniejszy). Powinniście ich używać pisząc posty. Tytuł Waszego bloga powinien znaleźć się w głównym nagłówku <H1>. Podtytuły powinny odpowiednio korzystać z tagów <H2> oraz <H3>.Upewnijcie się, że w wp-contet –> themes –> nazwaWaszegoszablonu –> post.php lub single.php (zależy od szablonu) ten kawałek kodu: <?php the_title(); ?> jest umieszczony pomiędzy tagi <h1>, co powinno wyglądać tak:

<h1><?php the_title(); ?></h1>.

Dzięki temu główne tytuły postów znajdą się w najważniejszym nagłówku.

Nawigacja

Najwięcej mocy z linków prowadzi do strony głównej bloga, a stamtąd rozprzestrzenia się na pozostałe podstrony, dzięki linkom kierującym do nich ze strony głównej.

  • Umieszczajcie na stronie głównej linki do najważniejszych artykułów ze swojego bloga. Możecie to łatwo osiągnąć poprzez założenie dodatkowej kategorii, ze swoimi ulubionymi artykułami i użycie pluginu WP Category Post, aby wyświetlić je na stronie głównej.
  • Zainstalujcie plugin Related Posts i linkujcie w swoich postach do postów o podobnej treści.
  • W treści swoich postów linkujcie do swoich poprzednich wpisów
  • Umieszczajcie atrybut rel=”nofollow” w linkach, które są nieprzydatne dla wyszukiwarek. Przykładem mogą być linki do RSS z bloga, a także linki z komentarzy. Jeśli chcielibyście jednak wyrzucić atrybut rel=”nofollow” z komentarzy to upewnijcie się, że macie zaznaczoną opcję ich moderacji przed publikacją. Jest ważne aby Wasz blog nie posiadał odnośników do do złych stron.
  • Nie powinniście mieć setek linków zewnętrznych ze swojej strony głównej, a jeśli macie to sugeruję przeniesienie ich na osobną podstronę o nazwie np. „Ciekawe linki”.

Mapa strony

Dzięki mapie strony internauci oglądający Waszego bloga mogą w łatwy sposób podglądnąć całą jego strukturę i odnaleźć konkretny artykuł. Jest to również miejsce, dzięki którym wyszukiwarki w szybszy sposób odnajdą wszystkie podstrony Waszego bloga.

W najbliższym czasie dokładnie opiszę jak stworzyć mapę swojego bloga.

A co z Google Sitemap?

Nie jest potrzebna. Nie ma powodu, dla którego blog oparty o silnik WordPress z poprawną strukturą nawigacji miał korzystać z Google Sitemap. Jedyny cel to dla zwiększenia ilości informacji o blogu, postępie jego indeksacji, linkach zwrotnych itp. Google Sitemap nie podwyższy pozycji Waszego bloga w wyszukiwarkach, a jedynie wpłynie na poprawienie indeksacji co nie stanowi większego problemu.

Design

Każdy ma inny gust jeśli chodzi o wygląd bloga. Podam jednak kilka wytycznych, na które powinniście zwrócić uwagę.

  • Utrzymujcie desing w prostym, najlepiej bardzo prostym stylu
  • Sprawcie aby główny tekst był duży (10 px – 12 px) z dużymi i przejrzystymi nagłówkami
  • Upewnijcie się, że nic nie odwraca uwagi czytelników od tekstu
  • Szerokość tekstu nie powinna przekraczać 50 znaków
  • Kiedy internauta odwiedza Waszego posta, tekst powinien być od razu widoczny. Tekst powinien być umiejscowiony możliwie wysoko. Czytelnik nie powinien musieć używać suwaka, aby zobaczyć zawartość
  • Jeśli nie zarabianie znaczących pieniędzy na reklamach zamieszczonych na swoim blogu to lepiej je usuńcie

Co z Meta Tagami?

Jest wiele wtyczek do WordPressa, które pomagają w ustalaniu meta tagów, ale szczerze mówiąc nie jest to warte Waszego czasu. Meta keywords nie są już używane przez wyszukiwarki (albo w bardzo małym zakresie) do określania pozycji w rankingu. Natomiast tag meta często pojawia się w opisie w wyszukiwarkach, ale osobiście uważam, że lepiej kiedy go nie ma, a wyszukiwarka sama dobierze z treści strony odpowiedni jej opis.

Pozycjonowanie w CSS

Mówi się, że wysunięcie ważnych treści w kodzie strony wyżej sprawia, iż są one traktowane jako bardziej wartościowe przez wyszukiwarki. Nie jestem przekonany czy jest to prawdziwe, ale na pewno nie zawadzi spróbować.

Krok 2: Sztuka pisania postów

Jedna świetna strona jest warta więcej niż tysiąc dobrych stron.

„Powstają setki dziesiątek stron omawiających pojedyncze tematy, jednakże jest o wiele lepiej zainwestować sporo czasu i energii aby stworzyć kilka artykułów / kompediów wiedzy prawdziwie wysokiej jakość. Zalecam tworzenie stron stających się pewnego rodzaju „branżowym standardem” w sieci będącym wskazywanym jako źródło wiedzy, do którego odwołują się inne osoby na swoich stronach.”

Jedna świetna strona jest warta więcej niż tysiąc dobrych stron.

Aby tego dokonać można raz na jakiś czas przepisać i przeredagować swoje stare artykuły (odświeżając je) i stworzyć z nich jeden podsumowujący post.

Zamieszczanie linków do źródeł

Dobrze jest zamieszczać linki do źródeł, z których korzystaliśmy, a także pokrewnych artykułów.

Tytuły postów

Powinniście używać takich tytułów postów , które:

  • zawierają znaczące kombinacje słów kluczowych oraz fraz,
  • dokładnie opisują co opisuje dana część artykułu,
  • zachęcają internautę do przeczytania, tak że klika w linka w wyszukiwarce,
  • są krótkie i rzeczowe.

Krok 3: Zwiększajcie interakcję z użytkownikami

  • używajcie sond na przykład http://www.darmowe-sondy.pl ,
  • zwiększ pole formularza do komentowania, aby uzyskać dłuższe komentarze. Zwiększy to unikalną zawartość Waszego artykułu,
  • zainstalujcie wtyczkę do komentarzy,
  • odpowiadajcie na komentarze waszych czytelników,
  • jeśli przeredagujecie artykuł w oparciu o komentarz danej osoby napiszcie o tym i zamieście do niej odnośnik.

Krok 4: Pozyskuj linki

  • umieszczajcie odnośniki do swoich artykułów w takich serwisach jak Wykop.pl, Gwar.pl itp.
  • w swoich postach regularnie linkujcie i odwołujcie się do postów innych blogowiczów z waszej branży aby przykuć ich uwagę. Nic w ten sposób nie stracicie, a może zyskacie kilka linków od nich. Również dodawajcie komentarze na innych blogach aby zwrócić na siebie uwagę

Ten artykuł został napisany w oparciu o artykuł Pana Jima http://www.jimwestergren.com

Jeśli uważacie, że jest coś ciekawego do dodania albo ulepszenia to zapraszam do komentowania.

***

Blog roku 2012
Lubisz czytać nasze artykuły? Wyślij wiadomość o treści B00105 pod numer 7122 (koszt: 1,23 zł).

Grzegorz Kordeczka

Zgłębiam zagadnienia psychologii zachowań konsumenckich w internecie. Prywatnie: Fan wycieczek rowerowych, windsurfingu oraz kryminału na dobranoc :)

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 4 0

41

  • Cezary Lech

    Bardzo rzeczowy wpis przyda się szczególnie w nowej erze stron z artykułami i linkami w treści PresellPage opartych m.in. o skrypt WordPress – http://Spis.PresellPage.pl

    29.03.2007, g.16:51

  • grzegorz

    Dziękuję Cezary :)
    Apropos Presell Pages (hmm… pisać razem czy osobno?) mam zamiar napisać kilka słów. Jest to dość awangardowe podejście i wydaje się być słuszne. Oby tylko nie wyszło jak z qlweb’ami ;)

    29.03.2007, g.16:56

  • Cezary Lech

    Żeby poszło jak z qlwebami to musieli by zacząć filtrować też inne blogi których jak sam piszesz jest kilka milionów ! No chyba że ręcznie by jechali…
    Tak długo jak unikniemy automatycznych dodawarek to moim zdaniem wszystko będzie ok !

    30.03.2007, g.01:29

  • abdul ahis arafat suig rfyd ibn i mahomed

    LANIE WODY!!!!

    03.04.2007, g.20:10

  • websukces

    do zrobienia mapy witryny nie trzeba osobnego artu pisać wystarczy ściągnąc darmowy plugin
    http://www.dagondesign.com/articles/sitemap-generator-plugin-for-wordpress/

    03.04.2007, g.20:27

  • emotika

    Wszystko to w miare ciekawe dla nowicjusza, wiekszosc zalecen typu wielkosci tagow, linkowanie tematyczne, content itp znana i stosowana jest od „wiekow” i generalnie dotyczy sie kazdej strony na necie a nie tylko blogow itp.

    04.04.2007, g.03:43

  • Jak nie budować Presell Pages – SeoPortal.pl

    [...] Wybieracie szablony, które nie są często używane. Zachęcam do zapoznania się moim artykułem Pozycjonowanie bloga w Google i innych wyszukiwarkach, aby dowiedzieć się jak optymalnie zbudować PP na [...]

    06.04.2007, g.15:43

  • Ptaq

    Mnie zaczelo wywalać błedy przy zastosowaniu tego:
    < ?php if(is_home()) { echo 'Your blogs name | Few important words'; } else { wp_title(") ;} ?>

    Ja przerobiłem to na taką postać:
    < ?php if(is_home()) bloginfo('name'); else wp_title(); ?>

    No i by jeszcze nie wyświetlalo takiego znaczku ‚>>’ przed tytułem należy usunąć: &raquo;
    z pliku: /wp-includes/general-template.php

    07.04.2007, g.16:49

  • misiuziu

    Co do meta tagów się nie zgodzę, że nie są potrzebne. Owszem, wyszukiwarki nie biorą ich pod uwagę, ale jeśli kilka podstron ma te same tagi (lub nie ma ich wcale) Google może uznać podstrony jako duplikaty i nie uwzględniać ich w wynikach wyszukiwania.

    Co do reszty to faktycznie jest prosto i rzeczowo.

    12.06.2007, g.23:48

  • grzegorz

    Co do meta tagów się nie zgodzę, że nie są potrzebne.

    Osobiście mam taką samą opinię :)

    13.06.2007, g.14:23

  • Igor

    A ja poproszę o wersję wpisu do pliku .htaccess dla stron bez www. Dziękuję.

    16.06.2007, g.16:55

  • Yorki

    Moim zdaniem meta już prawienie są czytane przez Google dlatego ich zmiana niewiele daje ważniejszą cechą jest Title i to dzięki niemu możemy po części uniknąć dyplikatu

    24.08.2007, g.12:45

  • mi_hau

    A jak jest z tagami i archiwum i dublowaniem się treści? WordPress dla kategorii, tagów i archiwum tworzy oddzielnie linki, które na końcu prowadzą do tej samej treści. Czy google to traktuje jako duplicate content? Czy da się to jakoś obejść? Nie wiem jakieś nofollow czy coś?

    06.11.2008, g.10:03

  • Yogoo

    Ciekawy artykuł i bardzo rozbudowany. Gratuluję autorowi!

    19.06.2009, g.15:45

  • chelion

    o pingowaniu różnych serwisów nic nie napisałeś

    17.07.2009, g.23:24

  • Mielno

    Również nie zgodzę się z twierdzeniem, że meta tagi sa nieważne. Owszem TITLE ma moim zdaniem największy wpływ – ale tak naprawdę wszyscy wiemy, że wpływ na pozycję ma złożone działanie, w którym każdy element jest ważny.

    11.11.2009, g.22:38

  • mk

    Ciekawy i przydatny artykuł :) Ja podkreśliłabym przede wszystkim znaczenie optymalizacji. Bo w ferworze walki o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania o tym chyba czasami zapominamy. Katalogujemy, piszemy precle, wymieniamy się linkami, tworzymy własne zaplecze… Ale na nic nam się to zda, jeśli nasza strona będzie niefunkcjonalna, trudna w nawigacji i mało intuicyjna, a przede wszystkim merytorycznie nieprzydatna internaucie.

    Można przy tym skorzystać z pomocy różnych firm, oferujących badanie stron internetowych. Nie musi wiązać się to z dużymi kosztami. Czasem można wręcz natrafić na specjalne promocje. Przykładem może być oferta Adseo – darmowy audyt stron internetowych, przeprowadzany przez specjalistów z branży SEO (http://www.adseo.pl/promocje.html). Od od tego jak jest zbudowana strona zależy sukces przy jej pozycjonowaniu.

    08.12.2009, g.09:15

  • Unikalny

    Porady zaprezentowane przez Ciebie są raczej stosowane w WP (WordPress) już od dawna(przyjazne linki) i co do tematu najważniejsze – tworzyć sporo unikalnej treści, która jak napisałeś na początku artykułu – wyróżnia się na tle innych :)

    05.05.2010, g.23:36

  • kiss web design

    META wbrew pozorom służą bardziej czytelnikom niż botom. Nieco wypaczyło się ich pierwotne znaczenie. Warto umieszczać ciekawe META description, ponieważ często Google pokazuje jego treść w wynikach. Widząc opis dokładnie tego, czego szukasz – klikasz :]

    19.05.2010, g.23:07

  • zwierzosfera

    Ciekawe czy podziała na moim blogu. Sprawdzę i dam znać jakie efekty osiągnąłem.

    25.08.2010, g.11:41

  • seo

    Do optymalizacji adresów podstron ja tam daje jeszcze kategorie /%category%/%postname%/
    przy starych blogach jak sie tego nie miało można sobie do htaccess zrobic regułki przekierowujące podstrony przekierowaniem 301

    11.11.2010, g.01:21

  • sonia

    kurde nic nie rozumiem

    29.11.2010, g.20:32

  • Biegacz

    Dzięki za cynk o wtyczce „Subscribe to Comments” ;-)

    10.12.2010, g.20:53

  • free forex signals

    Dziękuję za ten komentarz, to był bardzo pomocny i powiedział wiele.

    06.02.2011, g.13:59

  • oświetlenie domu

    no niby fajnie zobaczymy w praktyce :)

    21.03.2011, g.12:31

  • forex polska

    Świetny artykuł! Przeczytałem z przyjemnością i czekam na następne :)

    30.03.2011, g.01:28

  • Name (Required)

    moim zdaniem to właśnie nawigacja i grafika najczęściej na blogach odstraszają

    04.07.2011, g.12:22

  • Jan Kwiatek

    Uważam, że Meta tagi są dość istotne w swoim blogu stosuję wtyczkę All in One SEO Pack i to co wpiszę później wyświetla się w Google. Także uważam, że meta tagów nie można pominąć.
    Pozdrawiam
    Jan Kwiatek

    30.07.2011, g.22:27

  • OO

    Dla mnie bez sensu jest wiele tych czynności które trzeba robić ręcznie. Przecież od tego jest program Adder. Ja go używam i robi wszystko za mnie bez żadnych problemów.

    23.11.2011, g.10:53

  • RBSN

    Według mnie mate-tagi też się liczą co prawda nie aż tak bardzo jak tytuł ale zawsze coś tam dają więc warto je mieć.
    Pozdrawiam Robson

    06.12.2011, g.18:41

  • Paweł Mąka

    Bardzo fajnie wszystko opisane, największa uwagę warto zwrócić właśnie na adresy stron. Bo może się okazać że spora część działań seo pójdzie na marne.

    U siebie opisałem bardzo skróconą wersję twojego artykułu, „Pozycjonowanie bloga w 3 krokach” http://makapawel.pl/pozycjonowanie-bloga-w-3-krokach/

    Pozdrawiam

    20.12.2011, g.13:12

  • Adam

    Dobra optymalizacja strony to połowa sukcesu, a w tych czasach nawet wiecej!

    Wysokich pozycji w nowym roku!

    28.12.2011, g.13:56

  • Jan Kwiatek

    Ja mam bloga bez www, Tylko nie wiem gdzie to dokładnie sprawdzić. Gdyż chcę aby zawsze było bez www np
    http:// FajnyBiznes.pl Czy także potrzeba w pliku .htaccess komend o których pisałeś jeśli tak to w jaki sposób. Sądziłem, że wystarczy tylko nie wpisywać w komendzie www a resztę pozostawić bez zmiany

    25.01.2012, g.16:57

  • Listwy

    Jak dla mnie to przede wszystkim liczy się najpierw ogólny wygląd strony a dopiero później treść w niej zawarta.

    11.03.2012, g.22:34

  • proviron

    Mamy nadzieję otrzymać jakąś pomoc od http://www.seoportal.pl, jeśli będę miał jakieś pytania.

    24.05.2012, g.01:10

  • Janek z Farmy

    A ja poproszę o wersję wpisu do pliku .htaccess dla stron bez www. Dziękuję.

    15.06.2012, g.07:29

  • Mariusz

    Dzięki za cenne rady, na pewno się przydadzą przy stawianiu bloga i jego przyszłym pozycjonowaniu. Możesz polecić jakieś skórki do WP które są przyjazne do pozycjonowania?

    25.07.2012, g.22:40

  • Sylwester

    Super artykuł dla początkujących blogowiczów takich jak ja. Dzięki za cenne informacje i z przyjemnością będę zaglądać na bloga:)

    25.10.2012, g.16:39

  • qlwik

    Gugiels strasznie ostatnio wybredny jeśli chodzi o jakość linków, trzeba uważać…

    05.11.2012, g.19:44

  • discovery

    Pare lat minelo ale jeszce sie paru dobrych zeczy dowiedzialem

    29.12.2012, g.03:18

  • Netbe

    Ciekawe czy podziała na moim blogu. Sprawdzę i dam znać jakie efekty osiągnąłem.

    12.07.2013, g.13:17

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>