Szukaj

Remarketing w Google Analytics

Pojawienie się opcji remarketingu w Google Analytics bardzo mnie zainteresowało. Wcześniej można było korzystać z tej formy reklamy wyłącznie przez program Google AdWords. Oczywiście tutaj mamy bardzo dużo możliwości do wykorzystania. Możemy między innymi kierować nasze reklamy do osób, które nie zrealizowały zakupu odwiedzając naszą witrynę, nie wysłały zapytania.  Natomiast jeżeli zależy nam na lojalności klientów, skierujemy np. reklamy do osób, które zrealizowały zakup.  Jak widać tych opcji jest dużo. Obecnie mamy jeszcze więcej rozwiązań, dzięki Google Analytics. W sieci pojawiły się już artykuły na ten temat, chociaż jest ich niewiele.  Chciałam więc podzielić się z Wami swoimi spostrzeżeniami. Myślę, że zagadnienie jest na tyle interesujące i warto je dokładnie analizować. Na początku skupię się na podstawowych informacjach.

Jak utworzyć remarketing w Google Analytics?

Jak mamy stworzone konto Google Analytics wystarczy podmienić jedną linijkę w kodzie śledzenia Analytics. W pomocy Google znajdziemy szczegółowe informacje odnośnie zmiany kodu: Kod remarketingowy w Google Analytics. Następnie po zalogowaniu się na konto Google Analytics, które jest połączone z kontem AdWords wybieramy interesujący nas profil i klikamy w zakładkę Administrator. Tam mamy dostępną opcję Listy remarketingowe:

Kliknij obrazek, aby go powiększyć

Remarketing

  • Wybieramy Nową listę remarketingową.
  • Następnie wybieramy interesujący nas Typ remarketingu.
  • Potem musimy podać nazwę listy oraz określić okres członkostwa.  Podajemy ilość dni, przez które mają się wyświetlać reklamy użytkownikom spełniającym kryteria.
  • Wybieramy konto AdWords, z którym chcemy połączyć naszą listę.
  • Na koniec zapisujemy listę remarketingową.

Ważne jest, aby pamiętać o dodaniu danej listy do grupy reklam, którą utworzyliśmy dla tego kryterium na koncie AdWords.

Istotną wskazówką jest również to, aby przemyśleć okres członkostwa, gdyż w trakcie nie możemy tego zmienić. Nie można też edytować nazwy ani konta AdWords powiązanych z listą. Jeśli trzeba zmienić te dane, należy utworzyć nową listę.

Jakie rozwiązania daje nam remarketing w Google Analytics?

Są dostępne standardowe opcje, które można było zastosować w AdWords. Możemy skierować reklamy do:

  • wszystkich użytkowników odwiedzających witrynę,
  • użytkowników, którzy odwiedzili określoną stronę lub sekcję w witrynie (np. strona główna, strona docelowa, koszyk).

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość skierowania reklam do użytkowników, którzy zrealizowali cel konwersji.

Nową opcją jest tworzenie własnego typu remarketingu za pomocą segmentów użytkowników.

Filtry użytkowników

Przy tworzeniu segmentów użytkowników są dostępne dwa filtry do wyboru: filtr wymiarów i danych oraz filtr sekwencji.

Filtry Remarketing

Wybierając filtr zaznaczamy z listy konkretną opcję. Do wyboru mamy bardzo dużo możliwości. Między innymi możemy zastosować:

  • czas trwania odwiedzin
  • data odwiedzin
  • domena
  • kategoria produktów
  • liczba dni od ostatnich odwiedzin
  • słowo kluczowe, przez które użytkownicy weszli do strony
  • strona wyjścia
  • realizacje określonych celów
  • zmienne niestandardowe.

Wybór tak dużej ilości różnorodnych opcji pozwala na kierowanie reklam do poszczególnych segmentów odbiorców, na których nam zależy. Możemy określić czas trwania odwiedzin, ilość wykonanych transakcji. W kolejnych częściach przedstawię dokładniej najważniejsze opcje.

Zasadniczą różnicą wyboru filtru jest to, że filtr sekwencji umożliwia dodanie kolejnego kroku, który może zostać wykonany w dowolnej chwili lub natychmiast po kroku 1. Ustalamy w ten sposób sekwencję zdarzeń.

Przykład:

Chcemy śledzić osoby, które wyszukały stronę po haśle: „prawnik Poznań”. Wybieramy opcję w kroku 1: Uwzględnij „wyszukiwane hasło”, które zawiera nasze wyrażenie.  Dodatkowo chcemy, aby nasza grupa docelowa to osoby, które wejdą na stronę po tym haśle i spędzą na stronie minimum 5 minut. W kroku 2 wybieramy opcję „natychmiast po kroku 1” i uwzględniamy „czas odwiedzin” minimum 5 minut.

Tworzenie różnorodnych kombinacji

Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest opcja połączenia stworzonej listy remarketingowej w Google Analytics z listą stworzoną na koncie AdWords. Przedstawię to na konkretnym przykładzie:

Chcemy śledzić osoby, które weszły na podstronę cennik, ale nie wysłały zapytania o pakiet cenowy. Tworzymy na koncie Google Analytics listę remarketingową wybierając opcję: „Wszyscy użytkownicy, którzy zrealizowali cel konwersji” i uwzględniamy wcześniej stworzony cel: „Wysłanie zapytania o pakiet”. Następnie na koncie AdWords tworzymy listę remarketingową wybierając kombinację niestandardową. Określamy użytkowników biorących udział: „wszystkich użytkowników, którzy weszli na cennik” i wykluczamy listę stworzoną w Google Analytics: „wysłanie zapytania o pakiet”. W ten sposób tworzy nam się segment użytkowników, do których chcemy dotrzeć.

Dlaczego warto korzystać?

Na pewno warto korzystać z opcji tworzenia remarketingu w Google Analytics. Daje naprawdę dużo ciekawych rozwiązań. Możemy tworzyć bardzo szczegółowe segmenty użytkowników, do których chcemy dotrzeć z reklamą. Plusem jest też, że posiadamy tylko jeden kod śledzenia, co pozytywnie wpłynie na czas ładowania strony.

Koniec?

Myślę, że jeżeli chodzi o zakres podstawowych informacji, to wystarczy. Jednak jeżeli interesuje Was ta tematyka, to niebawem pojawi się kolejna część opisująca konkretne filtry użytkowników.

Chętnie zapoznam się z Waszymi przemyśleniami. Może macie już ciekawe doświadczenie z remarketingiem w Google Analytics? Piszcie śmiało.

***

Blog roku 2012
Lubisz czytać nasze artykuły? Wyślij wiadomość o treści B00105 pod numer 7122 (koszt: 1,23 zł).

, , ,

Kamila Chmielewska

Specjalista ds. Linków Sponsorowanych w WebDoctor. Obszarem moich zainteresowań, zawodowo i prywatnie, jest marketing internetowy. Natomiast w wolnym czasie lubię aktywny wypoczynek na łonie natury: wycieczki rowerowe, jezioro.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 5 0

3 komentarze

  • Dominik

    Nie mam jeszcze doświadczeń związanych Google Analytics, szczerze mówiąc dowiaduję się o tym z twojego artykułu, który od razu uznaję za bardzo cenny.

    Przetestuję ten nowy rodzaj reklamy i zobaczymy jakie efekty przyniesie.

    P.S.
    Oczywiście czekam na kolejne wpisy i pozdrawiam :)

    09.01.2013, g.22:57

  • Kamila Chmielewska

    Dziękuję:)
    Czekam na relację z Twoich doświadczeń.
    Kolejne wpisy myślę, że pojawią się niebawem.

    Pozdrawiam

    11.01.2013, g.13:01

  • Krzysztof

    A mam takie pytanie… czy można zmienić okres członkostwa listy remarketingowej w google analytics? Czy trzeba ją zrobić od nowa?

    28.03.2013, g.13:41

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>