Szukaj

Skąd brać linki? – Strategie, o których jeszcze nie pomyślałeś.

Umówmy się – jak długo by nie pisać o optymalizacji strony internetowej, o nagłówkach, słowach kluczowych, przekierowaniach, pozbywaniu się duplicate content i tym podobnych, to i tak linki pozostaną kluczowym elementem układanki SEO.

Wierzę głęboko, że przyjdą czasy, gdy algorytm Google poradzi sobie ze wszystkimi farmami, preclami i innymi formami zaśmiecaniem internetu dla kolejnego odnośnika. Dlatego już teraz warto zastanowić się nad tym jak pozyskać wartościowe linki. Pozyskać != kupić :)

Wszyscy lubią konkursy…

Jednym z dosyć prostych, acz nie tak oczywistych sposobów na pozyskanie linków zwrotnych jest zainwestowanie w konkurs. Nagrody są fajne – wiadomo. Link zwrotny jako jedno z wymagań raczej nie będzie stanowiło dla nikogo bariery nie do przejścia. Jeśli jeszcze uda Ci się opracować formułę (jakże oryginalną w dzisiejszych czasach! :) w której do zwycięstwa potrzeba jak największej ilości kliknięć znajomych – cóż, szum, udostępnianie, przesyłanie i klikanie gwarantowane.
[Dopisek: chodzi o link do naszej strony - jako organizatora konkursu - w notce na blogu itp - patrz wątpliwości w komentarzach]

Jeśli myślisz teraz o kosztach nagrody, przypomnij sobie jak wiele są skłonni zrobić Twoi znajomi za kubek do kawy.

…i gratisy!

O tak! Gratisy. Szczyt sprytu – dostać za darmo coś, za co inni muszą płacić. Nie ważne, czy jest to jedenasta kawa za kupony, ołówki w Ikei czy zapalniczka dodawana do papierosów. Jest za darmo!

No dobrze, ale czy naprawdę chcę zdobywać linki za zapalniczki? Nie brzmi to jednak jak pomysł życia, fakt. Gdy pomyślimy jednak o udostępnianiu PDF’a z częścią naszej wiedzy tajemnej, rzecz przestaje wydawać się tak absurdalnym pomysłem. Sprawa wygląda jeszcze lepiej, gdy pomyślimy o sklepach internetowych – tutaj naprawdę można dodawać drobiazgi do zamówienia, czy też nawet proponować 10% rabatu za wspomnienie o naszym sklepie w post scriptum najnowszej blogowej notki.

Ile linków warta jest Twoja wiedza?

Czy Twoją wiedzę można zamienić na linki? Pewnie że tak! Zastanów się tylko, kto może może być w największym stopniu zainteresowany, zorganizuj godzinny wykład i zadbaj o odpowiednią reklamę. Jesteś specjalistą SEO? Super, za cenę godziny swojego czasu możesz najprawdopodobniej zdobyć linki ze stron internetowych połowy kół naukowych na najbliższej politechnice. Oczywiście, nie w każdej dziedzinie jest tak łatwo, ale najczęściej jest to jednak tylko kwestia trafienia na właściwego odbiorcę.

Być jak Kuba Wojewódzki?

No dobrze, raczej nie będzie blasku fleszy i Ani Muchy. Jeśli jednak uda Ci się przeprowadzić wywiad z kimś naprawdę interesującym i znanym w Twojej branży, masz szansę zostać podlinkowanym przez dużą część podobnych stron i blogów. Też fajnie, co nie?

Jeszcze do Pana zadzwonimy, czyli linki a poszukiwanie pracownika

Stron z ofertami pracy jest całe mnóstwo. A wszystkie one agregowane są w całość przez kilka kolejnych serwisów. Tym samym ilekroć firma, której stronę chcesz wypozycjonować potrzebuje pracownika, zadbaj o to, by zrobić wokół tego jak największy szum. To świetna okazja, by zdobyć nowe linki. Zastanów się również, jak wykorzystać zwiększony ruch na stronie.

I cała reszta

Wypada również wspomnieć o technikach, o których pisze się nieco więcej. Oczywiście, możemy wykorzystywać do linków komentarze do postów czy też wiadomości na forum. Tak długo, jak piszemy sensownie i na temat nie ma w tym przecież nic złego. O linki można też (uwaga, uwaga!) – prosić. Tak, po prostu prosić. Jeśli tylko nasza strona jest wartościowa, to o wymianę linków nie powinno być trudno. (Oczywiście, raczej nie liczyłbym tutaj na konkurencję.)

Warto również pamiętać o artykułach sponsorowanych czy też gościnnych na np. branżowych blogach. Linki do swojej strony można również często umieszczać w różnego rodzaju recenzjach produktów, filmów itd.
Podobnie jest z większością serwisów społecznościowych. Nawet jeśli są to linki nofollow – na pewno pomogą bardziej, niż zaszkodzą. Tu oczywiście najłatwiej stworzyć jakiś cudowny content, infografikę, artykuł, który rozniesie branżę w pył itd. Może warto nawet napisać jakiś prosty, ale użyteczny program, wtyczkę? Stworzyć stronę ze zdjęciami mrówkojadów w swetrach? SEO idzie w stronę społecznościową, więc nic tylko „go viral”!

Słowem podsumowania napiszemy to, co piszemy zawsze. Twórz stronę dla swoich użytkowników i potencjalnych klientów. Dbaj o to, by jak najczęściej znajdowali tam ciekawe i świeże informacje. Dbaj o nich i spróbuj ich zaangażować. Zaistniej na Facebooku, Twitterze i gdzie tylko możesz! Twoi użytkownicy sami zaczną linkować do Twojej treści szybciej, niż sądzisz – to raz. Dwa, że i Tobie będzie łatwiej zabiegać o linki – w końcu kto chce być powiązany z kiepskimi stronami?

Artykuł zainspirowany tym wpisem:
http://www.searchenginejournal.com/13-unconventional-link-building-strategies/40331/

Jakub Szendzielorz

Specjalista ds. SEO, kognitywista, fan użytecznego designu. Uzależniony od kawy, czekolady i dobrej muzyki.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 1 0

10 komentarzy

  • MarcinS

    Jakubie…baaaardzo ciekawe i oryginalne podejście do zdobywania linków!! Patrzę teraz dużo szerzej na całe SEO. znasz może jakieś case’y z wyżej wymienionych – z Polski lub zagranicy? Jeśli tak to czekam na info albo na…linki:-)
    W „Wszyscy lubią konkursy…”Link zwrotny jako jedno z wymagań masz na myśli aby biorący udział w naszym konkursie umieszczali normalne linki do nas gdzie im się tylko uda? pomysł super ale trzeba by sprecyzować i odrazu zakazać stron xxx itp www:-) i np określić jakiś specjalnie pod ten konkurs (łatwiej będzie później spr skąd i jakie linki są to). albo po prostu umieść ty i twoi znajomi 30linków do Nas a otrzymacie wspólny prezent od Nas. Jesli linki te będa online przez 2 miesiące to dodatkowo dostaniecie… Jak masz jakieś info na ten temat to czekam bo prostota tej formy zdobywania zaplecza jest genialna;-) Będe próbował ją wprowadzić u siebie w firmie. pzdr!

    29.02.2012, g.01:14

    • Jakub Szendzielorz

      Proponuję potraktować te pomysły nieco jako inspirację – oczywiście, nie zadziałają w każdej branży tak samo, ale są to dość dobre przykłady na to, że można myśleć out of the box i że takie myślenie może być skuteczne. Niestety, nie znam konkretnych przypadków z konkretnymi cyferkami. Z drugiej strony – tak jak wspominałem, to raczej inspiracja, którą i tak trzeba zmodyfikować pod własne projekty.

      Jeśli o konkursy chodzi, to mój pomysł jest jednak inny. Przede wszystkim nie chciałbym stracić kontroli nad tym gdzie i jak zamieszczane są linki do mojej strony. To może mieć opłakane skutki :) Myślałem raczej o blogosferze i jakimiś pojedynczym akapicie w poście – na zasadzie „biorę udział w konkursie organizowanym przez (i tu link)”.

      Ale oczywiście zachęcam do testów Twojego pomysłu – wybrałbym po prostu na początku mniej prestiżową stronę.

      29.02.2012, g.08:37

  • Martyna Zastrożna

    Inspirujące :) Jak widać, pozycjonowanie nie musi oznaczać spamowania Sieci preclami – może tez być częścią przemyślanej strategii e-marketingowej.

    29.02.2012, g.08:05

  • Piotr Skrzypczak

    Ciekawy pomysł i genialne wręcz podejście do SEO :D Połączenie marketingu wirusowego z SEO to jest coś :) Nie długo startuję z jedną kampanią wirusową i nie myślałem, żeby nagradzać kogoś za to, że gdzieś zostawił linka do mojego bloga, czy strony.
    Trafiłem na ten blog przez przydek z Facebooka i zagoszczę tutaj na dłużej :] Im dłużej czytam, tym bardziej jestem zafascynowany informacjami tutaj odnalezionymi.

    01.03.2012, g.00:13

    • Jakub Szendzielorz

      Cieszę się bardzo! SeoPortal z każdym dniem będzie tylko lepszy, w najbliższym czasie powinien pojawić się zupełnie nowy design itd, więc zdecydowanie – zapraszam częściej.

      01.03.2012, g.12:04

  • MarcinS

    Potwierdzam to co Piotr powiedział! subskrybuje wiele portali tego typu jednak SeoPortal ma dość oryginalne treści i często inny punkt widzenia!! czekam wiec na dalszy rozwój portalu. Mi osobiście brakuje case’ów i ich opisania…bo praktyki zawsze za mało jest. pzdr!

    01.03.2012, g.13:09

    • Krzysztof Świtoński

      Niezmiernie nas to cieszy! :) Tak jak powiedział Kuba, w najbliższym czasie czeka nas trochę zmian na SeoPortalu, więc… stay tuned :) A tymczasem zapraszam na naszego fanpage’a! Lubcie, obserwujcie i komentujcie :) Fanpage – SeoPortal

      01.03.2012, g.13:58

  • dawid

    Moim zdanie bardzo dobry sposób reklamy, tak jak napisał autor link zostanie na zawsze, no i jest duża szansa, że jakieś osoby w niego klikną:) No i prośba o wymianę linków też bardzo dobry pomysł:)

    05.08.2012, g.11:02

  • Paweł Krzyworączka

    Witam serdecznie,
    świetny wpis, niby nic nowego, ale fajnie i z polotem napisane.

    Warto uważać na tematyczność wpisów. Dziś miałem niesamowity przykład na to, jak zbieżność i spójność tematyczna wpływa na pozycje. Nie podam adresu strony, ale wyjaśnię mechanizm.

    Mam pewien serwis tematyczny (blog). Jest na jeden, konkretny temat. Wczoraj wrzuciłem na niego artykuł z nieco innej tematyki z 1 linkiem wychodzącym (też do strony o innej tematyce). Dodam, że:
    1) obydwa tematy nie są aż tak odległe od siebie (np. pieczywo i przyprawy – są dość blisko, prawda?)
    2) celowo w owym artykule wbiłem kilka fraz kluczowych, które były zbieżne z tematyką bloga.
    Wynik? Nieprawdopodobny, dalej jestem w porannym szoku. Otóż zaraz po zaindeksowaniu tego nowego wpisu, tego samego dnia strona spadła z top10 poza setkę na 6 najważniejszych fraz!
    Nie chcę uogólniać, to jeden tylko incydent tego typu. Ale nie może tu być mowy o przypadku: na 100% ten właśnie wpis tak wpłynął na pozycje, bo od wielu tygodniu wszystko było unormowane.
    Być może kolejne zmiany w algorytmie jeszcze bardziej promują serwisy stricte tematyczne, a dają kopa w tyłek za odchyłki od tematu głównego.

    Chyba zrobię na kolejnym blogu tematycznym test z artem z innej tematyki, bo po prostu nie mogę uwierzyć w to, co dziś zobaczyłem.

    Paweł Krzyworączka

    06.10.2012, g.10:50

  • Kierunek Szczecin

    cóż zamiast bezsensownych precli, które spamują można pokusić się o przygotowanie rzetelnego i wartościowego artykułu sponsorowanego, który oprócz zapewnienia upragnionych linków będzie wspaniałym sposobem na stworzenie nie tylko reklamy ale również eksperckiego tekstu przygotowany na potrzeby Public Relations…

    16.10.2012, g.14:26

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>