Szukaj

Skuteczna optymalizacja strony internetowej

Budując swoją własną stronę internetową, zadbaj o to, aby już na etapie jej tworzenia wziąć pod uwagę aspekty SEO (Search Engine Optimization). Pozwoli to zaoszczędzić dużo czasu podczas późniejszej optymalizacji witryny, którą będziesz chciał pozycjonować.

Autorzy stron internetowych, często popełniają błędy, które później skutkują negatywną oceną ich strony w wyszukiwarce Google. Ten artykuł pomoże Ci zrozumieć jak może wyglądać odpowiednia struktura serwisu, a także jak taką strukturę zbudować.

Struktura podstron serwisu

Załóżmy, że mamy już wybrane słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować nasz serwis. Dla przykładu posłużę się dziesięcioma następującymi frazami:

  1. Agencja SEO
  2. Pozycjonowanie stron
  3. Cennik pozycjonowania stron
  4. Strony internetowe pozycjonowanie
  5. Optymalizacja stron www
  6. Pozycjonowanie sklepów internetowych
  7. Kampanie Adwords
  8. Kampanie reklamowe Google
  9. Copywriting
  10. Firma SEO

Jak zapewne zauważyłeś powyższe frazy można połączyć w grupy, w których wszystkie słowa kluczowe będą nawiązywać do konkretnej, ściśle określonej tematyki.

W naszym przypadku frazy można pogrupować następująco:

Grupa 1

Grupa 2

Grupa 3

Grupa 4

Grupa 5

Grupa 6

Grupa 7

Agencja SEO

Firma SEO

Pozycjonowanie stron

Strony internetowe pozycjonowanie

Cennik pozycjonowania stron

Optymalizacja stron www

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Kampanie reklamowe Google

Kampanie Adwords

Kampanie reklamowe Google

Copywriting

Zamieńmy teraz słowo „grupa” na „podstrona” – w wyniku otrzymamy listę podstron odpowiadających konkretnym słowom kluczowym, na które chcemy pozycjonować nasz serwis.

Łatwo się domyślić, iż tematyką serwisu z przykładu jest pozycjonowanie (strona agencji SEO).  Dlatego oprócz przyporządkowania słów kluczowych do podstron serwisu, przyporządkujemy również frazy, które mogą być kierowane na stronę główną (frazy ogólne, nawiązujące do ogólnej tematyki). W naszym przykładzie będzie to Grupa 1.

Po podziale fraz na podstrony, podstawowa struktura naszego serwisu mogłaby wyglądać następująco:

  • www.firma-test.pl
    frazy: agencja SEO, firma SEO
  • www.firma-test.pl/pozycjonowanie-www
    frazy: pozycjonowanie stron, strony internetowe pozycjonowanie
  • www.firma-test.pl/cennik
    frazy: cennik pozycjonowania stron
  • www.firma-test.pl/optymalizacja-www
    frazy: optymalizacja stron www
  • www.firma-test.pl/pozycjonowanie-sklepow
    frazy: pozycjonowanie sklepów internetowych
  • www.firma-test.pl/reklama-adwords
    frazy: kampanie Adwords, kampanie reklamowe Google
  • www.firma-test.pl/copywriting
    frazy: copywriting

Dlaczego dzielić frazy na podstrony?

Podam Ci teraz dwa główne powody dla których warto kierować słowa kluczowe na osobne podstrony serwisu.

Ukłon w stronę Klienta poszukującego informacji

Załóżmy że potencjalny Klient korzysta z wyszukiwarki Google chcąc znaleźć informacje o cenach usług pozycjonowania. Wpisuje on w wyszukiwarkę słowo „cennik pozycjonowania stron”, co daje mu wyniki dotyczące konkretnego zapytania.

O ile bardziej usatysfakcjonowany jest Klient, kiedy po kliknięciu w wybrany wynik wyszukiwania trafi bezpośrednio na podstronę z cennikiem (czyli tym czego szukał) niż będąc przekierowanym na stronę główną lub jakąkolwiek inną podstroną serwisu.

wynik1
Klient klikając w powyższy link, zostanie przekierowany na podstronę z cennikiem, więc od razu otrzyma informację, której szukał.
wynik2
Klient klikając w link, zostanie przeniesiony na strony główną, więc chcąc poznać ceny usługi pozycjonowania będzie musiał wykonać dodatkowe akcje, co może go skutecznie zniechęcić i sprawić, iż wróci do wyników wyszukiwania, jednak tym razem wybierając inny serwis.

 

Większe możliwości optymalizacji pod wyszukiwarki

Nie od dziś wiadomo iż znaczącą rolę w pozycjonowaniu stron internetowych ma ich odpowiednia optymalizacja. Do optymalizacji strony zalicza się m.in. ustawienie odpowiedniego tytułu oraz opisu dla konkretnej podstrony, jak również dopasowanie nagłówków oraz tekstów do pozycjonowanych słów kluczowych.

Podczas optymalizacji w/w elementów, musimy wziąć pod uwagę to, iż większość z nich ma swoje ograniczenia w ilości znaków.

  • Tytuł strony nie powinien przekroczyć 60-70 znaków
  • Optymalna długość opisu strony wynosi +/- 140 znaków
  • Nagłówek (szczególnie H1) również nie powinien być zbyt długi, z pewnością nie powinien zawierać więcej niż 80 znaków.

Wyobraź sobie sytuację w której wszystkie słowa kluczowe skierowane są na stronę główną – co jeszcze do niedawna było często praktykowane. Nie ma możliwości umieścić w sposób naturalny dziesięciu różnych fraz w 60-znakowym tytule, 140 –znakowym opisie, czy 80-znakowym nagłówku pierwszego stopnia.

Myślę, że w tym momencie wniosek nasuwa się sam – warto kierować małe grupy (a jeśli to możliwe pojedyncze frazy) słów kluczowych na różne podstrony – z pewnością ułatwi to optymalizację całego serwisu i pomoże w osiągnięciu wyższych pozycji w wyszukiwarce Google.

Zawartość tekstowa

Załóżmy, że mamy już ustawione odpowiednie tytuły oraz opisy naszych podstron i możemy zająć się optymalizacją zawartości tekstowej. Aby żyć w zgodzie z wytycznymi Google, musimy zadbać o wypełnienie naszej strony wartościowymi tekstami.

Pisząc „wartościowymi” mam na myśli teksty, które będą przyjazne dla użytkownika, będą zawierać wartościowe informacje jednocześnie wspomagając proces pozycjonowania poprzez odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi

Przykład:

Przygotowując tekst na podstronę, na którą kierujemy 2 słowa kluczowe: „Kampanie Adwords” oraz „Kampanie reklamowe Google” zadbajmy o odpowiednie ustawienie przynajmniej nagłówka pierwszego stopnia oraz nasycenie tekstu.

Nagłówek pierwszego stopnia

Nagłówek powinien zawierać  (w miarę możliwości) po jednym wystąpieniu każdej frazy. W naszym przypadku chcąc umieścić dwie frazy w niezmienionej formie, nagłówek wyglądałby następująco:<h1>Kampanie Adwords, Kampanie reklamowe Google</h1>

Niestety powyższe rozwiązanie w oczach Google może wyglądać nienaturalnie i być ocenione jako spam. Przyczyną tego mogą być dwa wystąpienia słowa „kampanie”.

Aby nagłówek był bardziej naturalny można zastosować następujące połączenie dwóch fraz:

<h1>Kampanie reklamowe Google Adwords</h1>

W powyższym przykładzie również mamy do czynienia z wystąpienie dwóch fraz jednak słowo „kampanie Adwords” zostało podzielone. Tym sposobem uzyskaliśmy naturalny nagłówek, zawierający nasze frazy.

<h1>Kampanie reklamowe Google Adwords</h1>

<h1>Kampanie reklamowe Google Adwords</h1>

Tekst

Każda z dwóch fraz („Kampanie Adwords” oraz „Kampanie reklamowe Google”) powinna wystąpić w tekście przynajmniej 2-3 razy w formie niezmienionej oraz przynajmniej raz w odmianie.Przykład wystąpień fraz w tekście:

  • Kampanie Adwords – 3 wystąpienia
  • Kampanii Adwords – 1 wystąpienie
  • Kampanią Adwords – 1 wystąpienie
  • Kampanie reklamowe Google – 3 wystąpienia
  • Kampania reklamowa Google – 1 wystąpienie
  • Kampanii reklamowej Google – 1 wystąpienie

W przypadku tekstów zawierających więcej niż tysiąc znaków, liczba wystąpień fraz powinna być stosunkowo większa. Należy jednak pamiętać aby nie przesadzić z nasyceniem tekstów – może to być odebrane jako spam.

Zalety odpowiedniej optymalizacji treści

Google jest wyszukiwarką tekstową dlatego roboty przeglądające stronę skanują jej zawartość w poszukiwaniu słów kluczowych.

Znajdując odpowiednią ilość powtórzeń danego słowa robot Google skojarzy z nim Twój serwis, co ostatecznie wpłynie pozytywnie na uzyskanie wyższych pozycji w wyszukiwarce.

Linkowanie wewnętrzne

Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest ważne?

Zasada poruszania się robotów Google po serwisie jest bardzo prosta. Robot trafiając na daną podstronę oprócz skanowania treści, wyszukuje również odnośniki do pozostałych podstron Twojego serwisu. Znalezione odnośniki pozwalają robotowi na odwiedzanie oraz „czytanie” kolejnych treści w Twoim serwisie.Łącząc wszystkie podstrony odnośnikami dajemy robotowi Google możliwość poznania zawartości całego naszego serwisu.

Istnieje również zależność pomiędzy ilością linków wewnętrznych(odnośników) prowadzących do danej podstrony a jej oceną przez roboty. Im więcej linków wskazuje na daną podstronę tym wyższa jest jej wartość.

Zasada budowania struktury linka wewnętrznego

Jak wygląda link od strony źródła:<a href=”{adres podstrony}”>{anchor – część widoczna}</a>

Ważną role w budowaniu linkowania wewnętrznego ma anchor, czyli tekst po kliknięciu w który zostaniemy przeniesieni do konkretnego adresu.

W miarę możliwości jako anchor powinniśmy podawać słowo kluczowe, najbardziej odpowiadające podstronie, do której prowadzi link.

Przykład:

<a href=”www.firma-test.pl/reklama-adwords”>Kampanie Adwords</a>

Taki sposób budowania linków pozwoli na jeszcze lepsze skojarzenie danej podstrony ze słowem kluczowym które zawarte jest w linku.

Rozmieszczenie linków wewnętrznych

Miejscem w którym możemy umieścić linki do podstron jest zwykle menu główne serwisu. Jest to rozwiązanie idealne dla mniejszych serwisów.

W naszym przykładzie mogłoby to wyglądać następująco:

menu

W przypadku jeśli serwis posiada bardzo dużą ilość podstron (liczoną w tysiącach – np.: sklepy internetowe, duże portale itp…), złą praktyką jest umieszczanie linków do wszystkich podstron w głównym menu (np.: rozwijanym). Optymalna ilość linków wewnętrznych na jednej podstronie nie powinna przekroczyć liczby 100.

Problem można rozwiązać grupując podstrony w kategorie.

Menu główne zawiera wtedy odnośniki do podstron kategorii, które z kolei  posiadają menu z odnośnikami do konkretnych podstron docelowych.

Zalety odpowiedniego linkowania wewnętrznego:

  • Klienci będą mogli szybko i łatwo znaleźć treść która ich interesuje.
  • Odpowiednio zbudowana struktura linków wewnętrznych pozwoli robotom Google łatwiej poruszać się po Twojej stronie oraz szybciej indeksować nowe podstrony. W konsekwencji roboty ocenią Twój serwis lepiej co z pewnością wpłynie na osiągnięcie wyższych pozycji w wyszukiwarce Google.

Co powinieneś zapamiętać z tego artykuł

Budując nową stronę internetową, pamiętaj aby:

  • słowa kluczowe kierować na dedykowane dla nich (tematyczne) podstrony,
  • dopasować tytuły, opisy, nagłówki oraz teksty do pozycjonowanych fraz,
  • zbudować odpowiedni schemat linkowania wewnętrznego, ułatwiający poruszanie się po serwisie

Artykuł jest podsumowaniem moich doświadczeń i praktyk dotyczących podstawowej optymalizacji stron internetowych. Czekam na Wasze opinie i uwagi.

,

Kamil Szafrański

Zawsze wierny zasadzie "White Hat Seo" specjalista ds. pozycjonowania, z branżą związany od kilku ładnych lat. W wolnych chwilach zapalony wędkarz, ceniący sobie bliski kontakt z naturą.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 14 0

7 komentarzy

  • Kamil

    Spójnie opisany wstęp do optymalizacji ale brakuje mi tutaj rozwinięcia struktury serwisu względem drzewa katalogu. Long tail jest ważny gdyż daje ogółem większy ruch niż frazy generyki. Planując budowę strony trzeba sobie wszystko przemyśleć – także jego rozwój i możliwości zdobywania linków wewnętrznych.

    06.09.2013, g.12:57

    • Kamil Szafrański

      Zgadzam się z Tobą – LongTail potrafi generować większy ruch w serwisie.
      Uważam jednak, że długi ogon jest opłacalny przy dużych serwisach a ten z przykładu ma co najwyżej kilkanaście podstron, więc w tym przypadku wybranie konkretnych fraz uważam za optymalne rozwiązanie.

      19.09.2013, g.09:26

  • Netss

    Dobra robota, przemyślany i dobrze napisany artykuł. Zawarte w nim informacje z pewnością przydarzą się osobom, które będą chciały zoptymalizować tudzież pozycjonować swoją stronę na własną rękę.

    07.09.2013, g.11:35

  • Sandi

    Dobrze opisane szczególnie o tym żeby od razu tworzyć stronę pod kątem SEO, ludzie się nad tym nie zastanawiają od początku a jest to na prawdę ważne. White Seo górą jest coraz bardziej skuteczne i jest przyszłościa :)

    10.10.2013, g.11:09

  • IDcreate

    szlu nie ma ale artukal bardzo dobry dla poczatkujacych webmasterow

    25.10.2013, g.21:38

    • Kamil Szafrański

      Grupa docelowa, do której miał dotrzeć ten artykuł to właśnie początkujący webmasterzy. Są to podstawy, ale tak jak napisał Sandi ” ludzie się nad tym nie zastanawiają od początku a jest to na prawdę ważne”.

      16.12.2013, g.08:11

  • Skuteczna optymalizacja strony internetowej | T…

    [...] Budując swoją własną stronę internetową, zadbaj o to, aby już na etapie jej tworzenia wziąć pod uwagę aspekty SEO (Search Engine Optimization).  [...]

    18.01.2014, g.16:15

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>