Szukaj

Wyszukiwarka wewnętrzna – prosta rzecz, a jednak…

…często to ona stanowi najsłabszy punkt witryny. Pewnie nie raz rozczarowały Was wyniki jej działania. Tymczasem trudno wyobrazić sobie porządny sklep internetowy, portal informacyjny, czy choćby blog bez dobrej wyszukiwarki. Dobrej, czyli jakiej?

Daj się znaleźć

Skoro wyszukiwarka ma pomóc użytkownikom w nawigacji, to sama nie powinna być trudna do odnalezienia! Standardem jest umieszczenie jej w górnej części strony, po prawej stronie lub (konwencja częściej stosowana w USA) po lewej stronie, tuż nad drzewem kategorii. W tych miejscach instynktownie szukają jej Internauci – warto pójść im na rękę :) Koniecznie zamieśćmy okno wyszukiwarki na każdej podstronie swojego serwisu.

Nie utrudniaj…

Podstawowy mechanizm wyszukiwania powinien być maksymalnie prosty. Najlepiej ograniczyć go do okna tekstowego z przyciskiem „Szukaj” lub „Znajdź”. Jeśli decydujemy się na ikonkę (np. lupy), upewnijmy się, że jest czytelna (jak na SeoPortalu :) ), a w oknie wyszukiwarki wstawmy podpowiedź (np. tekst „Szukaj…”).

…ale daj też szersze możliwości

W przypadku sklepów lub większych serwisów informacyjnych warto pokusić się o link do opcji wyszukiwania zaawansowego, dającego szersze możliwości filtracji wyników. To, jakie kryteria wyszukiwania zaawansowanego powinniśmy zapewnić, w znacznej mierze zależy od branży. Np. Empik.com oprócz wyboru kategorii produktu, proponuje przeszukiwanie pod kątem tytułu (książki, płyty, filmu…), autora, aktorów, wydawcy, serii itd.

Kliknij obrazek, aby go powiększyć

Wyszukiwarka wewnętrzna sklepu empik.com

Źródło: empik.com

Bądź tolerancyjny

Jedną z najczęstszych wad wyszukiwarek wewnętrznych jest ich mała elastyczność. Tymczasem użytkownicy formułują swoje zapytania w naprawdę przeróżny sposób! Dobra wyszukiwarka powinna tolerować:

  • najczęstsze literówki i błędy ortograficzne,
  • zapytania w liczbie pojedynczej i mnogiej,
  • najczęściej spotykane synonimy,
  • różne odmiany słów (jeśli ktoś wpisze hasło: „czółenka”, a w naszym opisie produktu wspominamy o pięknej „parze czółenek”),
  • wielowyrazowe zapytania (zadziwiające, jak wiele wyszukiwarek tego nie robi!).

Daj tylko to, o co prosi użytkownik

Upewnijmy się, że wyszukiwarka zwraca takie wyniki, jakich oczekują użytkownicy i szereguje je w kolejności od najtrafniejszego. Ludzie oczekują, że wyszukiwarka będzie działała zgodnie z ich poleceniem. Nie rozszerzajmy automatycznie zapytania, nawet w przypadku braku wyników wyszukiwania. Zamiast tego zasugerujmy użytkownikowi, aby rozszerzył zapytanie samodzielnie.

Okeślmy zakres wyszukiwania  - przeszukiwanie może obejmować całą stronę, jej część lub rezultaty poprzedniego zapytania. Jeśli zapewniamy różne zakresy wyszukiwania, sprawmy, aby ich wybór był prosty i wyraźne oznaczmy, którego z nich dotyczą otrzymane rezultaty.

Wyjaśnijmy też, dlaczego dane wyniki zostały zawarte, wskazując na liście, w którym miejscu wyszukiwarka znalazła wpisane słowo kluczowe. Zaznaczmy je wyraźnie (np. pogrubiając) i pokaż otaczające je w opisie zdania.

Zapewniaj pełne informacje

Sprawdźmy, czy w wynikach wyszukiwania użytkownicy znajdą wszystkie potrzebne informacje. Np. jeśli prowadzimy witrynę e-commerce, Internauci oczekują zawarcia w wynikach: krótkiego opisu produktu wraz z nazwą marki, ceny, ilustracji oraz danych o dostępności.

Ułatwiaj wybór

Zbyt długie listy rezultatów wyszukiwania mogą zniechęcić do przeglądania i dokonania zakupu (większość użytkowników nie zagląda dalej, niż na 3 stronę). Jeśli wyniki wyszukiwania są obszerne, po prostu łatwo się w nich zagubić. Dlatego pozwólmy użytkownikom sortować je według ceny i innych ważnych dla nich kryteriów. Jasno zaznaczmy, w jaki sposób posortowano produkty.

Bądź pomocny

Jeśli użytkownik popełni błąd w wyszukiwaniu, zapewnijmy mu konstruktywną radę. Powiedzmy mu co mają zrobić, aby rozwiązać problem, zamiast poprzestawać na wytknięciu mu błędu. Koniecznie bądźmy uprzejmy i używajmy zrozumiałego języka.

Podobnie jeśli wyniki wyszukiwania są puste, pozwólmy użytkownikowi rozpocząć nowe wyszukiwanie ze strony „Brak wyników”. Umieśćmy okno wyszukiwania w widocznym miejscu (możemy je nawet powielić, zamieszczając je nie tylko w standardowym miejscu, ale także tuż pod informacją o braku rezultatów).

Sprawdzaj, jak użytkownicy korzystają z wyszukiwarki

Google Analytics udostępnia naprawdę fantastyczne raporty dotyczące wykorzystania wyszukiwarki wewnętrznej. Ich uruchomienie jest bardzo proste – wystarczy zaznaczyć w ustawieniach opcję śledzenia wyszukiwarki i podać stosowany parametr wyszukiwania (np. „search”, „query”, „q” itp.).

To tyle na dziś :) Więcej informacji o tych raportach – już wkrótce!

Martyna Zastrożna

E-ntuzjastka marketingu internetowego i web usability. Z nieskrywaną fascynacją przygląda się też tabelkom i wykresom w ukochanym Google Analytics.

zobacz posty autora

Spodobał ci się ten post? 3 0

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>